onsdag 11. februar 2009

Bikkjekaldt

Et annet ord jeg tenkte over i dag var: Bikkjekaldt. Det datt helt naturlig inn i hodet mitt da jeg var ute og gikk tur med Silva og jeg pluselig forsto hvorfor det heter det. For jeg har jo alltid visst hva det er - det er vanvittig kaldt.

Idet jeg var halvveis på runden min rundt Østensjøvannet ble turen bare mer og mer uutholdelig pga kulda. Var sikkert -25 effektive grader og øyevippa mine klistra seg litt sammen hver gang jeg blunka pga is på dem. Det verste var egentlig rumpa og låra, det er tydeligvis svært lite sirkulasjon der så samme hvor fort jeg gikk ble det verre og verre. Det kjentes ut som det var festa små barberblader på buksa som gikk å gnissa innpå for hvert skritt jeg tok. Og da jeg kom hjem fikk jeg bekrefta at dette virkelig hadde vært ubehagelig da kunne se at huden var rød og hadde hovna opp noen steder slik at det ligna blemmer.

Og det var som sagt da jeg forstå årsaken til navnevalget. For det var kun en grunn til å være ute i denne kulda: hunden min.
Så bikkjekaldt = Når det er så kaldt ute at ingen andre enn de med bikkje har noe som helst grunn til å oppholde seg der.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm, da er jeg bikkje. Jeg gikk ut frivillig i dag og gikk på ski med unger på skolen! Synes det var helt herlig jeg :)

Hilde sa...

Da var det nok ikke bikkjekaldt der du var:)bare helt vanlig kaldt!