søndag 15. november 2009

IQ er en fin bil

...ble det sagt støtt og stadig en gang i tida. Nå har det faktisk vist seg at IQ er en fin bil! Faktisk så fin at jeg er nødt til å si noen ord om denne søtingen av en bil.

Jeg er jo i utgangspunktet svært lite bilintresert - for meg er bil ene og alene kun et framkomstmiddel. Skal jeg beskive en bil, klarer jeg å utrykke om den er liten, stor eller sånn vanlig, også er jeg jo ganske god på å se hvilken farge de har. Så bilen vi har hatt i helga er med andre ord "liten og rød". Men denne gangen veit jeg hva det heter også, nemlig Toyota IQ.

IQ er et bittelite knøtt som jeg er ganske sikker på at til og med jeg skal klare å lukeparkere en dag. Jeg skal ihvertfall klare å parkere den på en vanlig parkeringsplass - uten å ripe noe som helst vel å merke. Å kjøre den er også ganske enkelt - til tross for at jeg ikke fikk prøvd sjøl i helga. Men Andreas kunne fortelle meg at det var som å kjøre handlevogn - og det klarer jeg også. Og det som er kanskje det beste - selv om den er liten, føles den overhodet ikke liten ut når man sitter inni. Å sitte foran føles akkurat likt som å sitte i en hvilken som helst vanlig bil. Utenpå ser den også stor ut både forfra og bakfra - det er først fra sida den avslører hvor liten den er. Ikke bruker den nøkkel heller. Føreren har bare en dings i lomma, også er det en av/på knapp for å starte og stanse bilen.

Jeg tror mine følelser for IQ er ganske like som mange gutter får når de ser de flate bilene som kjører fort. Den lille søte bilen har facinert meg så mye at jeg i mitt stille sinn har tenkt om vi kanskje skulle tatt opp et lån til for å kjøpe herligheten. Jeg tenker ihvertfall at det går jo an - vi får lån - og bilen er min!

Til tross det nærmeste jeg har kommet å elske en bil, innser jeg at det vil være fullstendig idiotisk å kjøpe den. Om jeg så hadde hatt ti biler her ute som bare var mine - både store, små og vanlige - ville jeg aldri ha brukt bil til jobb. Høyst sannsynlig aldri ned til sentrum i det hele tatt. Og jeg prøver å se for meg turen opp til Trondheim i juleferien i lille IQ. Andreas og jeg foran, mens Silva, Ida, Erik, to kofferter med baggasje og en god haug med julegaver er baki. Jeg trenger ikke se det for meg så lenge før jeg ser at det ikke på noen som helst måte vil gå an. Kanskje en helgetur til Moelv kunne ha gått.

Men 200 000 i lån for å kjøre en gossin bil til Moelv noen ganger i året? Og kanskje noen turer utafor ring 3? Jeg skulle ønske det var fornuftig.... Eller at lottoen går inn neste uke.

Ingen kommentarer: