søndag 28. november 2010

Første søndag i advent

Jeg veit å gjøre alt mulig annet enn å lese, og det bærer bloggen preg av denne helga. Det virker pluselig veldig viktig å få publisert alt mulig nå, så da gjør jeg det. Julastua vår er blitt så veldig koselig, at jeg er nødt til å fortsette med noen stemningsrapporter. Julemusikken har rolig kommet ut av høytalerene store deler av dagen i dag og, røkelsen brenner og vi har drukket to kopper med gløgg. Og siden dette er første søndag i advent, må jeg selvfølgelig vise fram adventstaken min som ble kjøpt inn i fjor:

Det ble oransje lys i år og - både fordi det var igjen akkurat fire stk fra i fjor, og fordi det ser veldig bra ut sammen med gullstaken med mosaikkspeil.

I løpet av dagen har jeg klart å fått bort den gedigne haugen med rot som har ligget på kjøkkenbenken, og nå er det jammen blitt jul innpå der og. Bildet er en tegninga av to nisser som mitt søskenbarn tegna for noen år siden. Han aner nok ingen verdens ting om at dette bildet blir tatt fram igjen år etter år og derfor er en del av vår faste julepynt. Jeg ser at jeg egentlig burde ha bytta ut ramma og passepartoutet, men det får bli en anna gang. Ved siden av bildet, står gløggopplegget vårt. Gløggmiks i krukke, og gløggen er helt over på en fin vinflaske som er blitt bekledd sløyfe og julekuler. Til slutt er det orkideen. Jeg skjønner ikke hva det er med orkideene - blomsten er stein dau og det er virkelig ikke håp for at de kommer tilbake - jeg har hørt på alle råd som finnes, men de kommer virkelig ikke tilbake. Bladene derimot - de lever som bare det, i år etter år. Og jeg kan jo ikke kaste levende blader, så da får de heller stå rundt i leiligheten. Heldigvis har jeg bare to, og jeg får heller prøve å gjøre mest lulig ut av bladene. Som denne her, som for anledningen er blitt en slags juledekorasjon. Den har fått to julekuler og en fin julefugl som ikke synes så godt på bildet + en del kanelstenger jeg fikk av en venninne i høst. Også har det visst blitt dytta oppi et par jule-røre-pinner jeg fikk i adventskalenderen på jobb i fjor. Egentlig bare en reste potte med alt jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av, men det funka!

Ingen kommentarer: