lørdag 27. november 2010

Så ble det jul i stua allikevel

Takk og lov er mine paniske angsttanker noe som kommer periodevis, så til tross for at jeg mistenkte at det ikke ville bli jul her i huset, så har jeg klart å ordne noe allikevel. Jeg synes den beste stemninga med jula er i slutten av november og fram til julaften, og det ville være for dumt om jeg ikke skulle ta innover meg den stemninga pga eksamen. Jeg ser ingen grunn til å vente med julepyntinga til selve jula; dette er første adventshelg, så all pynt er lov nå. Så hjemme hos oss er juletreet allerede oppe. Og faktisk - dette er mitt aller første ordentlige juletre! Jeg har jo alltid sagt at sånn ordenlig tre ikke er noe for meg, men jeg tror jeg har klart å finne en utgave av juletre som passer meg. For det første må jo vårt tre være oppe lenge før jul, fordi vi alltid reiser bort hele jula. For det andre må treet være lite. For det tredje; kun nøye utvalgt julepynt får henge på.

Så her er vårt første juletre noen gang:

Den perfekte pynten synes knapt på bildet, men jeg kan jo si hva som henger på. Tre glasskuler som ble kjøpt på Shabby da de la ned. De ble kjøpt bare fordi de var knallfine. En annen veldig fin glasskule fra juleshopping i London. Hekla kurver og hjemmelade trådnisser jeg har fått av bestemor som igjen har fått dem av min gamle nabo fra da jeg var liten. Og til slutt, men absolutt ikke minst; to stk av den typen her:

Kjempefine, gamle fugler fra bestemor (som kanskje igjen arva dem av naboen? Litt usikker på det)
Juletreet fant Andreas, Silva og jeg i skogen i dag. Det er vel strengt tatt ikke lov i det hele tatt å plukke sine egne trær, men det er ikke lov å gå på epleslang heller. Dessuten kan jeg ikke se for meg juletyreselgeren som selger slike trær som jeg ville ha. Bonus på juletreturen var faktisk også et vinstativ! Vi har jo snakka om at vi trengte et slikt stativ, og pluselig finner vi bare et i grøfta sammen med no anna søppel.
Men vi har mer pynt enn bare juletreet. Det er litt pynt over hele stua, men den fineste er en pynt som egentlig har stått framme i flere måneder, men som tar seg ekstra godt ut nå. Tre små rådyr som har tilhørt besteforeldrene til Andras:

Så her er det altså julestemning på full styrke. Julemusikken har spilt i hele dag og vi har hatt pinnekjøtt til middag. Jeg tenkte at det måtte vel være verdt å prioritere litt jul foran eksamen, når jeg veit at jeg kommer til å bli helt oppsatt på den i de 2 1/2 neste ukene.
Så ha en fin adventstid alle sammen!

Ingen kommentarer: