søndag 14. august 2011

En søndagskveld

Aller først:
Til deg som kjørte den gamle, hvite kassebilen på den nye tofelten før Espa mot Oslo - tusen takk! Takk for at du ikke gjorde meg til en overstressa, irritabelt passasjer som kunne ha lidd av store psykiske påkjenninger etter å ha vært vitne til køkjøring som ikke ligna grisen. Takk for at du hjalp alle på vei til Oslo til å holde sin plass i køen ved å legge deg i venstre fil og holde igjen den køa helt lik som den i høyre. Takk for du hindret meg å være vitne til at hundrevis av biler snike i køen foran meg og gjøre at vi havna enda lenger bak i køa. Sånne som deg skulle Norge hatt flere av - som setter folk som ikke skjønner noen ting av køkultur litt på plass. Jeg håper du fnyser like mye som meg av dama som løp framover i køa på beina for å tydeligvis gi deg noen alvorsord. Jeg anta at det var det hun gjorde da jeg så hun løpe tilbake med penn og papir for å notere bilnummeret ditt. Vit at du redda hele kvelden min, og skulle jeg en dag bli like tøff som deg skal jeg gjøre det samme - takk, takk, takk!!

Hilsen en som får fort nerveproblemer av dårlig kø-kultur

(om det skulle være noen tvil - det her er IKKE ironisk - jeg er så glad for at jeg unngikk nerveproblemene i den laaange køa fra Tangen til Minnesund i dag)

Men vi kom fram til slutt! Tilbake i leiligheta sammen med det meste av tingene våre var sommerferien. Det meste måtte bli igjen da bilen vår var stappfull (og vi var innom Jotunheimen) på vei tilbake fra sommerferien for to uker siden. Så endelig har jeg fått tilbake alle tingene jeg har kjøpte i løpet av ferien min. I en av posene lå den en stor parmasanost fra Italia, og i kveld har vi kosa oss med parmasan-vafler.

De var veldig gode sammen med rømme blanda med pepperotkrem og spekeskinke. Anbefales!

Oppskift:

4 egg
150 g smelta smør
250 g hvetemel eller speltmel
2 dl melk
2 dl vann
1/2 salt
65 g nyreven parmasan

Rømme og Pepperotkrem:
1/2 dl rømme
2 ts pepperotkrem

Bland alt og lag vafler! Jeg avjøla alle vaflene på rist før vi spiste dem, så ble de litt sprøe.

Selv om de her ikke inneholder sukker, aner det meg at de allikevel vil havne på manges "nei" liste. Heldigvis havna de på min "ja" liste.

Ingen kommentarer: