fredag 13. april 2012

Popcake-helvete

Det er ikke så lenge siden jeg hørte om Popcakes for første gang, og siden har de dukka opp både her og der. Det sies at det er "den nye cupcaken", og jeg må jo si at de både ser fine og morsomme ut. At det itillegg har sett ut det å være ganske enkelt å lage dem, gjorde at jeg jeg ville prøve.

Jeg sier det med en gang, bildet over er ikke mitt! Dette er et bilde av en helt vanlig, fin popcake, og jeg tenkte at jeg også skulle klare å få til noe sånt. Nå er jeg ikke spesielt flink til å bake, jeg tilhører kategorien som kan titte på oppskrifter, tenke at det her må jeg gjøre en gang, også ble det med den tanken. Jeg har skaffe meg en god del fine muffinsformer, men de blir aldri tatt i bruk. Ulempen med kaker er at det alltid blir så himla mye av dem, også aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med det etterpå - så de forblir på tankestadige. Men som sagt; popcakes ville jeg ihvertfall lage, og jeg kom fram til at kollegaene mine på jobb kunne være en passende testgruppe. På pauserommet ligger det for øyeblikket bare en pose med grusomt godteri fra Kina, så uansett hvordan dette skulle gå, ville det ihvertfall overgå innholdet i den posen.

Så da satte jeg igang da - på det som faktisk måtte bli et todagers prosjekt. På onsdag laget jeg en sjokoladekake, og i går smuldra jeg den opp, tilførte kremost og melis, for å deretter lage runde kuler. Som så mange andre av mine prosjeker gikk det jo helt strålende til å begynne med. Kulene var akkurat like store (jeg brukte til og med kjøkkenvekt for å få det til!), de var kulerunde og konsensen var perfekt. De avkjøltes og etterhvert "limte" jeg sugerør fast før de avkjøltes igjen. Jeg tok inegn bilder fra dette stadige i prosessen, men det burde jeg ha gjort, for det så faktisk helt perfekt ut.

Men så startet delen som nesten fikk meg til å grine. Altfor sent i går kveld, etter å ha vært frustert over en gruppeoppgave på skolen i flere timer - da skulle kulene bli dekt av sjokoladeglasur. Jeg veit ikke åssen jeg best skal beskrive det her, men det var rett og slett tragisk. Alle de perfekte kulene ble tilgrisa med sjokolade, de falt ned fra pinnen sin, og det lå egentlig sjokolade over hele kjøkkenet.

I kjøleskapet så det slik ut. Jeg forta meg å sette kakene inn for å få de til å stivne fortere, men sjokoladen rant først nedover pinnen, så igjennom hylle-rista, for å deretter legge seg over ulike matvarer som lå nederst.
Jeg prøvde ulike måter å ha sjokoladen på - uten delfiafett, med litt delfiafett og med mye fett. Ingenting så ut til å fungere noe særlig bedre enn noe annet, men utrolig nok klarte jeg å få 10 stk av kakene til å stå på pinnen, ha en del sjokolade rundt seg + litt pynt. Resten av kakene måtte forbli uten pinne...
Ikke funka kamera som det skulle heller, så bildene av herverket er jo heller ingeting å skryte av. Heldigvis var det to ting som var bra: de smakte veldig godt, og kollegaene syntes det var hyggelig å få en sånn.
Så jeg tar ikke opp bestillinger på popcakes enda, men innen sommeren er over skal jeg ha klart å lage en fin glassert sjokoladekake-kule på pinne!

Ingen kommentarer: