lørdag 15. september 2007

Siste dag før avreise...

Mine siste timer i Norge for en stund begynner å nærme seg. Denne siste dagen var derfor viktig at ble en bra dag. Så slik har min siste dag vært:

Andreas og jeg sov lenge i dag tidlig. Vi våkna, for å finne ut at vi ville sove litt til. Etterhvert sto vi opp for å gå ut å spise frokost. Jeg spiste vel egentlig litt godteri før frokosten også. Det gjør jeg rett som det er, men i dag gjorde jeg det med god samvittighet, da jeg innbiller meg at det ikke er så mye godteri i Ghana.
Etter frokosten gikk vi i rundt og utforska butikkene i nærmiljøet. Noen vil kanskje mene det er bortkasta å kjøpe meg vintersko nå, men jeg fant faktisk et par som var helt fantastiske. Jeg tror de tåler litt vann, de er varme, de er gode og de er fine. Jeg har alltid sagt at finner jeg sånne vintersko skal jeg kjøpe dem uansnett hva de koster - så da gjorde jeg det.
Midt i vår hyggelig shoppingrunde ringer pappa. Han sier: "Er det til Ghana du skal?" "Ja", svarer jeg, ganske blid og fornøyd. Så sier pappa: "Det er blitt erklært katastrofeområde. Det er flom, og flere har dødd". Resten av handlerunden var preget av en meget stresset meg, som bare ville hjem å sjekke internett. Så leser jeg dette: http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.3478978
Lettere panisk går jeg inn på UD sine sider for å se om de fraråder meg å dra. Det er selvfølgelig stengt der på lørdager, og siden de ikke har noen ambassade i Ghana, finner jeg ingen svar. Min norske organsjon Atlantis er også selvfølgelig stengt på lørdager, så jeg ringer ambassaden i nabolandet Elfenbenkysten. Dama der er veldig hyggelig, men hun veit egentlig ikke hvor flommen er, men hun tror den ikke er i Accra (hovedstaden hvor jeg lander i mårra). Jeg finner ut at jeg kan jo ringe SYTO - som er den internasjonale organisjonen min. Nede i Accra treffer jeg på Tina - som jeg sikkert skal møte til uka. Hun virker som en veldig fornøyd dame som kan fortelle meg at flommen er i nord, og at jeg ikke trenger å beskymre meg. Og hun redda dagen min. Gradevis sank pulsen min, og jeg kunne igjen gå ut for å fortsette shoppingrunde med Andreas.
Etter vi kom hjem la vi oss ned på sofaen for å slappe av, før vi gikk ut for å spise vår avkjedsmiddag. Vi spiste på et helt fantastisk tapassted rett borti gata, så det ble virkelig en bra siste middag her hjemme.
Resten av kvelden skal vi bare være hjemme og slappe av. Vi drikker en vin, og bare ta det rolig. Jeg har ikke tenkt å legge meg, da taxien kommer å henter meg kl halv fire i natt. Så bærer ned til Afrika og Ghana......

2 kommentarer:

Støvkorn sa...

Håper du fikk en trygg og fin flytur, og lykke til på nye eventyr!

Anonym sa...

ny blogg i Ghana:
www.hildeinghana.blogg.no