lørdag 13. februar 2010

Kort om Luxor

Natt til fredag kom vi hjem etter ei ukes ferie i Luxor. Ei uke som var akkurat sånn jeg håpa det skulle bli - en fin blanding av sol, avslapping, severdigheter og litt Afrika-feeling. Jeg tror jeg har skjønt sånn omtrent hvor dama på Manglerud senteret hadde vært i Egypt da hun mente det på en måte ikke var Afrika. Hun må nødvendigvis ha vært på no Hurghada-lignende sted - for Luxor var i all høyste grad Afrika - med en del luksushoteller vel og merke. For det var vel akkurat det vi også var på - et hotell som var mye bedre enn noen andre hoteller jeg har vært! Rommet ble rydda et par ganger om dagen i tillegg til at de gjerne ringte på en ekstra gang for å være sikker på at vi ikke trengte noe. Ved bassengkanten kunne vi egentlig ligge urørlig hele dagen - det kom alltid en mann som kan oss det vi trengte av mat og drikke. Og skulle vi bli lei av sløving i sola, kunne vi bare gå ut av hotellet og inn i Luxor by. Nå kunne jeg selvfølgelig bare skrive om hvor fantstisk det var, men det var egentlig ikke noe særlig å vandre rundt i byen på egenhånd. Med mindre man setter pris på konstant oppmerksomhet av typen "Excuse me! Excuse me! Look at my shop!! 5 egyptian! 5 egyptian! Where are you from? First time Luxor?Taxi? Taxi? Karnak Tempel - you know how much?" Etter hvert satt vi egentlig ikke sånn særlig pris på den oppmerksomheten. Men ved å gå veldig målretta og kun svare "No, thank you!" uansett hva spørsmålet måtte være, fikk man jo et lite inntrykk av hvordan Luxor var. I tillegg har jo Luxor mange og store kunst og kulturminner som jeg virkelig anbefaler å se!

Her er et lite utvalg bilder av fine ting vi har gjort:
Sol og varme ved bassenget og kanten av Nilen

Hestedrosje var en flott måte å se store deler av byen uten å bli mast på overalt

Andreas og jeg på taket på hotellet for å se solnedgangen

Hatshepsut tempel

Vanvittig store søyler i Karnak tempel

Den fantastiske solnedgangen ved Nilen ble nyta hver kveld

Ali Baba - kamelen jeg har ridd på:)

Ingen kommentarer: