tirsdag 20. juli 2010

Sommerferie!!

Min ferie er som sagt godt i gang, og Andreas og jeg er på vår planlagte "road-trip" i Trøndelag og Møre og Romsdal. Etter en ukes tid uten nett, er jeg tilbake for litt bildeoppdatering om hva vi har gjort.
Første post var i Moelv, og Zara og Ann Helen var med oss på en liten tur på Sjusjøen. Det var jo her vårt omtalte fiskekort ble brukt, men etter å ha gått i regn, regn og regn, ble det ikke mye av fiskingen...

På Agdenes, utenfor Trondheim, ble derimot storfangsten tatt inn. På hytta til Andreas sin mor og mann klarte vi å få en svæær torsk! Mulig det ikke var svære greiene til torsk å være, men for meg som er vant til abbor på 200 gram, var dette litt av en storfangst! Det ble ihvertfall fiskesuppe på alle fire denne dagen.

Dagen etter dro vi og min svigefamilie over til Brekstad på ferje. For innlands-Hilde er å kjøre ferje en viktig del av sommerferie i Norge. Brekstad var jo også en koselig by - litt sånn Moelv-størrelse-by - men veldig fint å komme dit som turist.

På hytta til svigerforeldrene mine var det også et flott utsiktpunkt hvor vi fikk med oss øl og solnedgang.

Etter noen dager på hytta, kom faren til Andreas og henta oss med seilbåten. Det var knallvær, og ingen sted kunne vel være bedre enn ombord i båten. Om det allikevel skulle finnes et sånn sted, må det være Råkvåg - et nydelig, lite sted vi la til med båten. Skulle det være enda et sted vi burde ha tilbrakt kvelden, må det være på hytta til noen venner av faren til Andreas. Hytta lå like ved Råkvåg, og hadde omtrent den utsikten du kan se på bildet under. De hadde også kajakker vi fikk prøve. Silva var nok ikke enig at vi skulle dra på kajakktur alene uten henne, for svømmeturen hun la ut på for å nå oss igjen var den lengste hun noensinne har tatt.

Nesten bilde er av hele familen på biltur mot Kristiansund. Silva har vel egentlig plass bak i bilen, men hun liker best å være med oss. Om noen skulle reagere på å ha en hund i framsetet sånn, må jeg informere om at hun selvfølgelig ha bilbelte for hunder på.

Vi tilbragte bare natten i Kristiansund, for vi satte kursen mot Molde. Altalterhavsveien var en del av målet, og den tok seg like bra ut som forventa!

I går kveld lå vi på en campingplass i Molde. Planen var å reise inn til byen i dag for å sjekke stemninga siden det er MoldeJazz om dagen. Det var bare en strek i regninga: mye regn....

Selvfølgelig kunne vi dratt inn til Molde allikevel, men med en hund sa det seg selv at dette kun ville innebære å gå rundt i et vått sentrum uten mulighet for å komme inn. Derfor satte vi kursen mot Åndalsnes i dag tidlig. Vi var heldige og fikk tak i en hytte for natta, så vi slipper ihvertfall å bli våte her i regnet. Men det vil komme flere og flere streker i regninga framover nå. Vi hadde en lang liste over hva vi skulle se i området: Trollveggen, Kylling Bru, Trollstigen, ferjetur i Geirangerfjorden, andre fotturer med god utsikt over Geiranger og Herdalseter. Vi har med masse regntøy, og bil til å kjøre gjennom flere av disse stedene, så det at det er spådd store nedbørsmengder i området de neste dagene skulle ikke være noe problem sånn sett. Problemet er at med regnværet kommer skylaget som ligger så lavt at det ikke er mulig å se et eneste fjell..... Så her sitter vi da - heldigvis med hytte og internet - og ser på regnet og skylaget som dekker for alle de fine fjellene vi ligger midt i mellom.... Jeg hadde gleda meg veldig til å se spesielt Geiranger, men det ser dårlig ut. Fordelen oppi det her er internet. For i det jeg satt oppgitt å ringet hyttesteder i Geiranger som ikke hadde en eneste hytte igjen til oss, sa Andreas: "Det er ikke så dårlig vær i London" Jeg er sjelden så veldig impulsiv, og jeg gir sjelden opp de planene jeg har. Men siden været allerede har ødelagt de planene jeg har, bestemte vi oss for at vi drar til London istedet. Så i mårra drar vi hjem og pakker på nytt!

1 kommentar:

LivAnita sa...

Saa koslig dere har det :) Deilig aa se norsk natur, og to turtelduer og en soet hund :)