søndag 11. juli 2010

Fiskekort

Da var endelig ferien min i gang, og vi kom oss opp til Moelv allerede på fredag. Vi skal jo ha en litt primitiv, friluftsferie i år, så planen er å få fisk på et et eller annet tidspunkt. Vi prøvde oss litt i Mjøsa i går, og i dag skulle vi prøve lykken på Sjusjøen. For å fiske der, trengte vi tydligvis et fiskekort. Og det er da jeg kjenner at jeg blir ganske irritert. Hva pokker er et fiskekort?!? Hvorfor skal vi betale 80 kr for å fike en halvtime på Sjusjøen? Hvem skal ha de pengene?? Er det noen som mener de eier fisken der, og samtidig mener de skal ha betalt for den? Er det fiskebonden som lager fiskeunger i et lite basseng i hagen, som han etterhvert skal slippe ut i Sjusjøen? Jeg ante ikke at det fantes et slikt yrke, men jeg kan jo ikke forstå hvem ellers som skal ha inn de pengene... For når man kjøper dette kortet og på lovlig vis fisker opp all fisken, må jo pengene gå til oppdrettet av den nye som kommer?!?

Om jeg skulle ta feil her, at magefølelsen min som sier at dette yrke ikke kan finnes er riktig, må jo pengene gå til noe annet. Det eneste jeg kan komme på da, er timelønna til de som har som jobb å gå rundt å kontrollere det her. Eller er det noen som faktisk veit hva et slik fiskekort skal være godt for?

Jeg blir ihvertfall like irritert over å kjøpe det som jeg blir av å betale for å gå inn på et utested....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det er faktisk slik at noen driver oppdrett ved å fange stamfisk hvert år og sikre god yngel, sikre gode vekstvilkår i vannet ved å kalke dette, drive friluftsforvaltning ved å føre statistikk samt det å faktisk eie grunnen. For å følge din analogi så bør vel elgjakt også være gratis da det ikke er bonden som befrukter elgkua?

Hilde sa...

Ante ikke at det kostet noe å skyte elgene, og hvis det er slik kan jeg ikke skjønne det heller. Det jeg derimot forstår, er at man ikke kan gå ut å skyte elg når man måtte ønske det.