torsdag 11. august 2011

Hvordan få råd til å kjøpe fine ting

For noen dager siden fortalte søstra mi at naboen hennes hadde en båt han skulle bli kvitt fort, så derfor skulle han selge den til 10 000 kr. Til tross for jeg egentlig ikke hadde vurdert å kjøpe meg en båt (hvis vi ser bort fra at kanoen også er en båt) synes jeg dette hørtes ut som et veldig godt tilbud. Jeg så bilder av båten og da jeg itillegg fikk høre at hengeren var med, var jeg rimelig overbevist om at dette måtte da vel være en knallkjøp. Søstra mi og jeg snakka om at vi kunne jo kjøpe båten sammen, da ville det bli 5000 på hver, samt at båten helt sikkert ville bli mer brukt. Etter å ha fått tenkt meg om enda en gang, kom jeg fram at til siden jeg egentlig aldri har tenkt på at jeg trenger en båt, og at jeg i tillegg ikke aner noen verdens ting om båter, var det kanskje ikke så lurt allikvel. 5000 kr er lite for en båt, men ganske mye hvis jeg hadde endt opp med å ikke bruke den i det hele tatt. Derfor: 5000 kr er spart og dermed 5000 kr jeg kan bruke på andre ting.

Om jeg ikke skulle være overbevist om at jeg bare kan gå i butikken å handle for 5000 kr, kan jeg tenke at jeg har en del venner som har fått barn i det siste. De bruker tusenlapp på tusenlapp for å kjøpe vogner, senger, utedresser osv osv osv. Jeg har jo ikke barn, men har jo en inntekt a la den de har - med andre ord: Jeg bør ha noen tusen jeg kan bruke på akkurat hva jeg vil - og som er til meg!

Grunn nr 1 + grunn nr 2 =


Nikon AF-S DX 18-200mm VR


2 kommentarer:

gjermunds sa...

Fremgangsmåten kan brukes ved alle anledninger, egentlig. Har du skikkelig lyst til å kjøpe deg noe, men synes at det er for dyrt, tenk på noe du ikke har bruk for som er enda dyrere. Etter grundig vurdering bestemmer du deg for ikke å kjøpe gjenstanden du ikke har bruk for. Da har du plutselig spart en masse penger som du kan bruke til det du har mest lyst på! Genialt, Hilde! Gratulerer og lykke til med det nye objektivet!!!

Gjermund

Hilde sa...

Takk, takk! Er veldig fornøyd med det nye objektivet!