lørdag 6. august 2011

På bærtur

Vi har vært på nok en tur i skogen i dag, og denne gangen tok vi med oss en del bokser med lokk i håp om å finne noe spisende vi kunne ta med hjem.

Vi holdt en knapp på at det ville bli både blåbær og tyttebær på oss, men vi befant oss nok ikke på hverken riktig sted eller tid for det. Hvor all blåbæra har tatt veien aner jeg ikke (er det noe som heter "blåbær-år? I såfall er det ikke det i år), men vi plukka med oss en liten skål for syns skyld. Tyttebæra får vente en uke eller to til.

Men aller mest for syns skyld, fant vi det jeg aldri trodde jeg skulle kommer over i Oslomarka - molter! Okey - det var kanskje ikke så mange, men tenkt - vi fant noen! Det ga meg virkelig håpet på at da må det søren meg være mulig å vinne i lotto og!



Vi ga egentlig opp både tyttebær og blåbær, men derimot fant vi en haug med bringebær. Det var jo egentlig det samma hva vi kom hjem med, så bringebær holdt i massevis. Vi plukka en god del ( i mine øyne ihvertfall), så nå har jeg rørt en få, små glass og putta i fryseren. Vi har jo ikke så stor fryser, så det skal ikke mange bærene til før det føles som jeg "har fryseren full" av høstens bær. Itillegg skal noen av bringebæra få bli til en del av en dessert i mårra.


Men så - da vi følte oss veldig fornøyd med dagens fangs og vi var på tur tilbake i bilen - skimta jeg noe knall gult nedi den grønne mosen. Jeg hadde funnet en kantarell! Ved siden av sto de flere små kantareller, og jeg fikk endelig oppfylt mitt ønske gjennom mange år - å få plukke min egen sopp i skogen! Jeg har jo aldri tordt å dra på sopptur, og da jeg så en artikkel i fjor som sammenligna traktkantarellen med en klin lik og dødelig look-alike, bestemte jeg meg for å aldri gjennomføre drømmen heller. Soppplukking fikk være for dem som skjønner seg på sånn. Men med den soppen jeg fant i dag var det ingen tvil - det her er en kantarell! Det er ikke mulig at det kan være noe annet. Vi leita litt til i område og endte med å få meg oss nok sopp til å kunne ha de som tilbehør til middag. Jeg har selvfølgelig søkt opp på nettet igjen for å dobbelsjekke, og når jeg ser dem kalle den skogen gull, skal jeg jammen meg si meg enig. Det her var morsomt å finne!




Men skulle vi allikevel havne på sykehus eller føle oss rimelig dårlig i mårra, så veit vi ihvertfall hvorfor. Og er det noen som drar kjensel på soppen og ser at det ikke er kantarell allikevel - ring meg så fort så mulig!


Ingen kommentarer: