tirsdag 16. august 2011

Kill your darlings

...var et uttrykk det bare var å finne seg da jeg utdanna meg til å bli kunst og håndverkslærer. Skal ting bli bra hender rett som det er at man må innse at det som var en fantastisk ide til å begynne med - og som man har jobba mot hele veien - kanskje ikke er den beste ideen allikvel. Da gjelder det å innse at det som kanskje føles som en liten ide-baby, den man er så glad og bygger alt opp rundt, kanskje rett og slett må bli tatt livet av. En ny ide-baby må heller få komme til, men det er det hardt slag å innse.

I dag har jeg måtte innse nettopp det- at jeg må ta livet av min "darling". Helt siden jeg for evigheter siden ommøblerte på sovereommet (i mars eller noe?!?) har jeg hatt en plan om hvordan veggen over senga skal være. Der skulle vi ha mange bilder i forskjellige rammer og størrelser. Noen bilder skulle være i farger, mens andre skulle være i sort-hvitt. Jeg begynte å samle rammer fra forskjellige bruktbutikker, loppemarkeder og vanlige butikker. Bildene skulle være fra forskjellige reiser (alt fra Nordmarka til Afrika) Andreas og jeg har vært på sammen. Jeg leita gjennom gamle bilder og fant til slutt en god del jeg kunne tenke meg å ha med. Deretter la jeg opp alle rammene på forskjellige måter slik at jeg på forhånd hadde bestemt hvordan de skulle bli hengt opp. I photoshop prøvde jeg hvilke bilder som passa hvor og etterhvert fikk jeg en oversikt over akkuart hvilke bilder jeg skulle har og hvor store de skulle være. I forrige uke kunne jeg endelig få de ferdige femkalte bildene og jeg begynte jobben med å sette dem inn i rammene. Jeg får nesten kalle det "jobben" for jeg kan godt skrive under på at å sette et bilde inn i en gammel ramme ikke er i nærheten av det samme som å sette det inn i en ny. Her tok ting tid, og jeg begynner å kunne se hvordan dette kommer til å se ut på ordentlig.

Og det ser ikke bra ut.... Det er faktisk ikke i nærheten av hva jeg har tenkt meg, og alt forarbeidet har tydeligvis ikke vist meg nok nok hvordan dette kom til å ende. Så nå har jeg altså en haug med bilder inni forskjellige i rammer - og jeg begynner å innse at alt det her kan nok ikke opp på veggen allikvel. Det ser stygt ut for ideen jeg har jobba med litt etter litt siden i mars, og det er kjedelig. Men inniblandt bilder og rammer ser jeg at det finnes håp.Hvis jeg bare vrir litt på prosjektet skal jeg nok klare å få bilder opp på veggen før vi flytter (noe jeg begynner å bli veldig klar for, men det er en annen historie)!

Ingen kommentarer: