tirsdag 6. desember 2011

Beslutningsproblemer?

I sta prøvde jeg meg på å spørre Andreas om han ikke ville være med på IKEA. Jeg skulle jo bare inn å ha et par ting, men Andreas mente at det kom til å ta så lang tid. Etter å ha kommet hjem begynner jeg å skjønne hvorfor Andreas ikke har så lyst til å bli med meg på slike steder. Dette skjer:

Jeg kommer opp i møbelavdelingen å ser at det er halv pris på trekkene til sofaen vår. Jeg tenker: "Aaa, da kan jeg jo passe på å kjøpe trekk nå! Jeg har jo tenkt på det en stund uansett." Jeg ser på de forskjellige fargene på modellene som står utstilt, jeg kjenner på stoffet og går bort å ser på de samme stoffene på stoffprøvene. Jeg finner heftet hvor det er informasjon om priser og regner ut. "Ja, ikke så gæærn pris det her. Ja, jeg trur jeg slår til på den brune!" Jeg går tilbake, ser på den brune, og ser på de andre. "De andre er jo også fine da...men det er jo ikke de jeg skal ha. Men vent litt - har jeg egentlig til råd til det her? Kanksje jeg burde snakke med Andreas?" Jeg ringer Andreas og han han er enig at vi skal kjøpe et trekk. Jeg stiller meg i kø, og venter en stund før jeg får hjelp. Mannen sier at det er halv pris på bare noen trekktyper, så at trekket ble noen hundre kroner dyrere enn jeg først trodde. Men la gå, jeg tok opp bestilling. Men - "var dette så lurt egentlig? Jeg må nok ringe Andreas igjen" Jeg ringer, og Andreas mener fortsatt at vi kan ha trekket. "Jaja, jeg får tenke på det mens jeg går videre da..."

Jeg kommer til neste avdeling og til noe jeg faktisk skulle kjøpe, men det samme problemet dukker opp. Hva skal jeg velge? Hvilken farge? Jeg går fram og tilbake, prøver, ser på, legger i vogna, går tilbake, ringer for å få høre andres mening og etter laang tid tar jeg endelig et valg. Jeg går mot kassa, og på nytt vurderer jeg sofatrekket. "Nei - jeg ringer Andreas og sier jeg ikke tar det. Vi har ikke råd til det akkurat nå" Andreas svarer og sier at vi har nok råd og at jeg kan ta det med. Jeg sier "Ja, okey. Da gjør jeg det. Eller - da må jeg kjøre bort på lagret og henten den ut da. Nei, jeg tror ikke jeg orker det nå. Det er jo på tilbud en god stund til da. Vi kan jo dra tilbake hvis vi finner ut at vi vil ha det" Andreas sier at det kan vi, og at jeg får gjøre som jeg vil.

Så - etter å ha brukt godt over en time inne på IKEA fikk jeg til slutt betalt for fire stk varer, og vi har ikke nytt trekk i sofaen.

Ingen kommentarer: