lørdag 10. desember 2011

Reise-julekulene

Her fylles det på med julepynt om dagen, og denne uka var det fire spesielle julekuler som fikk komme fram. Disse kulene er starten på en julekulesamling som jeg antar å ta et helt liv, og kanskje en dag har jeg så mange at de kan fylle et helt tre. I år har jeg fire, og de fikk akkurat plass oppi en stor glassvase.

Det som er spesielt med denne kulesamlingen er at kulene kun kan kjøpes på reiser jeg/vi har vært. Kula som ligger på toppen er fra London, og er nok en masseprodusert glasskule som jeg kjøpte på Selfridges. Med alt dillet synes jeg det ser ut som en kule som fint representerer juleshopping i London.
Den blå kula under er det nyeste tilskuddet, og det syns på lang vei at den har blitt med hjem fra Nederland. Ut i fra forrige innlegg om beslutningsproblemer kan du prøve å se for deg meg inni butikken, løpende rundt med ei kule i hver hånd. Den ene var en skitdyr håndmalt kule, mens den andre var en billig kopi. Orginalkula var bittelitt finere enn kopien, men ellers var ikke stor forskjell. Etter å vandra rundt lenge, tenkt fram og tilbake og fått meningene til hele reisefølget mitt, endet jeg opp med begge. Men oppi denne vasen er det selvfølgelig den håndmalte som har fått plass.
Glasskula som er nest nederst er samlingens første kule, og kommer fra Luxor (Egypt) i 2010. Dette er allikvel kulas første jul, for i fjor kunne jeg ikke finne noen plass til den. Kula er dekorert med arbisk-inspirerte tegn, og jeg synes vi var heldig som klarte å finne en så fin julekule blandt alle souvernirbodene.

Den nederste kula er en munnblåst kule som inneholder gull(!) og er fra Murano - den lille øya uten for Venezia hvor det produseres mye glass. Vi kjøpte den i Venezia i sommer.

Så det var den ene av to julepyntsamlinger jeg har som jeg synes har en ordentlig verdi. Det meste her i huset er helt vanlig pynt som bare skal skape stemning, noe som forøverig er helt greit det og.

Ingen kommentarer: