mandag 19. desember 2011

Derfor bør du spare BSU

I det siste har vi lurt litt på hva vi bør gjøre med BSU-kontoene våre over nyttår. Jeg klarer ikke helt å se for meg hva som egentlig lønner seg, men i dagens "Dine Penger" på VG nett kunne jeg endelig lese en kjapp, enkel forklaring på hvorfor det er lurt å bruke denne kontoen:

"Selv om du setter inn pengene siste dagen i desember, gir skattefradraget på 4000 kroner deg en rente på 27,78 prosent på årets BSU-sparing. Det er uslåelig.

4000 kroner av 20.000 kroner er 20 prosent. Men for å kunne sammenligne disse 4000 kronene med vanlige renteinntekter, må vi justere for skatt.

Skatten på renteinntekter er 28 prosent. Det betyr at man normalt må tjene 5555 kroner i renteinntekter, for å sitte igjen med 4000 kroner etter skatt, 4.000/(1-0,28).En avkastning på 5555 kroner på et innskudd på 20.000 kroner, er 27,78 prosent.

Det må du sammenligne med vanlig bankrente i dag på omlag 3,5 prosent, normal forventet avkastning i aksjemarkedet på kanskje 10 prosent og også i forhold til avkastningen på å nedbetale gjeld (lånerenten) - som altså er under 4 prosent"

Jeg tenker bare en ting: Fy søren å glad jeg er for at jeg ikke trenger å skjønne dette! Tenker vi ringer banken rett over nyttår jeg, så får vi høre hva de sier.

(Jeg er klar over at det er to måter å forstå innlegget på. Enten skjønte du teksten fra "Dine Penger" eller så skjønte du meg)

2 kommentarer:

mirakel sa...

Jeg hoppet glatt over alt det der i kursiv, jeg.. :p Så det sier vel sitt! Men BSU har, jeg.. eneste stedet jeg klarer å spare noe, så den blir der til jeg blir for gammel. :p

Hilde sa...

da jeg leste saken var den lagt fram slik at folk som vanligvis ikke skjønner så mye av renter og sånn burde skjønne det nå...Men jeg har også BSU, og jeg veit at det er lurt! Utover det snakker man bare med banken og spør hva de mener...