tirsdag 20. desember 2011

Så går vi rundt om den enebærbusk...

...fordi i år er det en enebærbusk som får gleden av å være mitt juletre!

Jeg hadde egentlig ikke så stor plan for hvordan juletreet i år skulle se ut, men da vi var på tur i skogen for over en uke siden, lærte jeg meg å gjenkjenne et nytt treslag. På et skilt i skogen sto det "Einer" foran et buske jeg egentlig aldri hadde lagt merke til før. Jeg syntes den var fin, og etter å ha gått et stykke kom jeg over ei bitte lita einerbusk som jeg plukka med meg. Når jeg først hadde plukka en, var det ikke til å unngå at jeg rett etterpå fant en til som var finere. Også ei lita gran da...

Stikkord for årets juletre er: små, mange, lite pynt

Juletre nr 1: Enebærbusk som fikk lov å ta med hele rota i håp om et lenger liv. Dette er tydeligvis et ungt tre, for kvistene er så tynne at de knapt kan holde en kule. Men et par lette fluesopper skal det alltid holde.


Juletre nr 2: Ei bitte, lita gran som også fikk med rota. Den kom litt skeivt oppi potta, og klarer heller ikke å holde på så mange kuler.

Juletre nr 3: Den første enebærbuska jeg tok plukka. Den er uten rot og må sto i vann. Denne er jo så liten at jeg ikke har tenkt på pynt en engang.

Juletre nr 4: Dette var en liten rest av nr 4, og har fått en knøttevase og står på kjøkkenbenken.

Dette er ingen juletre, men jeg har hatt noen roser og svibler denne uka. Sviblene er på full vei til å dø, og nok en gang må jeg slå fast at jeg fikk ikke til sviblene i år heller....

Ingen kommentarer: