fredag 20. februar 2009

Redd

Mine dyr er overlevert til foreldra mine og Andreas er fremdeles på jobb. For første gang på gud-veit-ikke-hvor-lang-tid er jeg faktisk helt alene hjemme. Bortsett fra fisken da. Og det er da det skjer. Det ringer på.

Jeg tenker: Er det Andreas som ikke har med nøkler og er hjemme alt? Jeg tusler bort til callingen og sier hallo. Ingen. Jeg titter gjennom kikkehullet i døra, og det står noen der. Det står noen der! To gutter et sted under 30 år. Herregud, hva gjør jeg nå? Jeg beveger meg musestille vekk fra døra som om dem ikke allerede har hørt at jeg har sagt hallo. Det ringer på en gang til. Jeg får hjertebank og begynner å ane at min siste time kan ha kommet. Og om det ikke skulle være så ille, er det ille nok at døra blir slått inn, at de truer meg og stjeler tingene mine. Jeg prøver å tenke på tida da det ringte på og jeg ble glad-nysgjerrig på hvem det kunne være. Den tida er vistt tydeligvis fordi. Jeg ringer ihvertfall Andreas som fortsatt er på jobb. Han bekrefter at det var fint at jeg ikke åpna. Jeg går allikvel på listende tå bort til døra igjen. Jeg må jo sjekke om de fortsatt står der. Men de har bevega seg bort til naboen. Da ser jeg også at de har med en bag. Oh shit, bag! Det blir en slags bekreftelse på at dette ikke er bra. Men endelig går de. De går ut, og inn i heisen og jeg puster letta ut.

Det er da jeg kommer på masjeten. Hvorfor kom jeg ikke på den før? Jeg har jo sagt til meg selv 1000 ganger at hvis det kommer inn noen som ikke skal være her, skal jeg bruke den! Eneste problemet med den er at den ikke er slipt. Den der må vi få slipt!!

Så kommer jeg på at jeg et par timer før så noen gutter nede i gangen med en haug med kakebokser. Det var jo kanskje dem? De ville selge meg kaker?

Uansett - vi må se å få slipt den masjeten!

Ingen kommentarer: