torsdag 4. november 2010

Endelig litt sunnere

Jeg har skrevet en god del innlegg om alle mine forsøk på å trene som har blitt totalt misslykka. I mange år har det egentlig vært en av to planer jeg ønsker å få til: 1 - begynne å trene 2 - spise sunnere. Om hverandre har det gått like dårlig. I planen om spise sunnere har jeg egentlig aldri kommet lenger enn at jeg ikke bør spise godteri i hele dag, men innen kvelden er omme har jeg måtte innse at jeg heller måtte starte dagen etter. Inntil nylig.

Jeg har faktisk for en gangs skyld hatt et vellykka prosjekt når det kommer til å spise sunnere! Det starta faktsik så langt tilbake som 1. august. Det var egentlig to planer som startet samtidig. Den som sa noe om hva jeg skulle spise har gått greit, men treningsplanen om 10 minutters trening hver dag gikk jo skeis med en gang. Men altså; det å spise sunnere har faktisk funka!

Min oppskift på at det skal funke er to ting:
1: Sett deg et overkommelig mål. Ikke vær streng!
2: La alle du bo med være med på å følge planen!

Så derfor har både Andreas og jeg lykkes med det her. Vi hadde vel vær våre svake sider; jeg hadde sjokoladen, mens Andreas hadde potetgull og brus. Sammen spiste vi også altfor mye kebabshit på hverdagene fordi vi ikke gadd å lage middag. Derfor vi det forbudt med alt godteri og brus mellom mandag og torsdag. Kebab bar kun lov en gang ca hver 14 dag. Middagen skulle være et normalt, variert kosthold. Itillegg var det viktig å spise en god del frukt og grønt. Og det som var minst like viktig for at det her skulle funke: fredag, lørdag og søndag er det lov å spise så mye godteri og brus man vil, og dersom det skjer noe spesielt i ukedagene (eks bursdagsfeiring på jobb el) er det også lov å spise det som er. Så med den planen her skulle det være fullt mulig å overleve uka - og enda bedre - kunne la det være slik leenge!

Og med det her kan jeg ihvertfall slå fast en gang for alle: sukker er noe man blir avhengi av! Den første uka uten godteri var jo faktisk helt utrolig. Jeg tenkte på godteri konstant, og det gikk med noen kilo frukt for å si det sånn. Etter hvert har sukkersuget gitt seg, men forsatt kan jeg merke det på mandagene hvis jeg har spist ekstra mye i helgene. Det virker også som mye sukker setter en inni en dårlig sirkel av småspising hele tida. For veldig mye av sånn tullespising har jeg slutta med uten at jeg engang har prøvd.

Jeg må få med på slutten at om noen skulle mene "at jammen du er jo så tynn, så for deg spiller det vel ingen rolle", så var det ikke det som var poenget. Om man ønsker at det skal handle om kiloene kan det godt gjøre det, men like viktig er den gode følelses at man ikke stapper kroppen sin full av dritt!

Ingen kommentarer: