søndag 16. januar 2011

Favorittbukse får evig liv

Jeg tror det var sommeren rett etter videregående jeg var i London for andre gang. Den gangen fant jeg en helt fantastisk brun cordbuske på TopShop. Jeg virkelig elska den - den var litt ekstra lang i beina (noe jeg sjelden fant i Norge, og jeg var fortsatt overbevist om at jeg var unormal høy) og den satt perfekt! Den var sånn passe løs og kul. Også var det cordstoffet da. En fin brunfarge og litt sånn flat cord. Jeg veit ikke om en slik bukse har vært moderne en eneste gang siden den ble kjøpt for 9 år siden, men for meg har det vært den beste buksa jeg har hatt i alle disse årene. Den har tidvis blitt lagt bort pga hull her og der, men jeg har alltid måtte tatt den fram igjen for å bøte litt på den. I mine øyne har denne buksa passa litt ALT! En fin hverdagsbuske mens har jeg vært på skolen, en veldig behagelig bukse i barnehagen og en råkul bukse på byen. Jeg har aldri verken før eller siden kommet over en bukse om er så perfekt. Det er bare en ting som er dumt - den er 9 år gammel og svært godt brukt. Den har blitt lappa sammen utallige ganger, og i det siste er det blitt sånn at den har fått et nytt hull nesten hver eneste gang jeg har brukt den. Jeg har måtte innse at buksas siste dager har kommet. Den lar seg ikke bøte mer... Men før den går helt i oppløsning, har jeg en siste mulighet til å gi den en siste sjanse til å overleve videre. Ikke som bukse (og shorts og skjørt ville ha fått det samme problemet) - men som en pute i sofaen min!

Den mørkebrune delen av puta er det som helt fram til i går var min favorittbukse. Det er lettere å godta at den ikke lenger kan brukes på meg når jeg kan se den hver dag i sofaen min. Den er blitt til et evig minne om alt den buksa har gitt meg (som kanskje stort sett er gleden over at den passer til alt). Jeg har sydd denne puta med respekt. Jeg pleier å være frøken-slurv-og-hastverk-og-ender-opp-med-å-bruke-enda-lenger-tid-fordi-jeg-ikke-gjorde-det-ordentlig-med-en-gang, men denne ble ikke lagd sånn. Den er sydd i dobbelt stoff, og innsida ser faktisk ganske så fin ut. Den andre delen av puta er forøverig samme stoff som gyngestolen vi trakk om i høst. Det brune blondebåndet er kjøpt i Ghana.

Og den som er enda bedre - det er fortsatt litt stoff igjen som ikke har hull, så jeg kan jo lage enda en ting som minne over min fantastiske bukse!

Ingen kommentarer: