mandag 3. januar 2011

Ny sofa

Jeg har lenge tenkt at vi burde skaffe oss en ny sofa, men hver gang jeg har tenkt tanken, har jeg også tenkt at det er så mye annet jeg heller vi bruke pengene mine på. I desember begynte jeg å følge nøye med på hva som ble lagt ut på finn.no av sofaer i håp om at det kunne dukke opp noe billig og bra. Men så skjedde det som måtte skje: jeg ble utålmodig, tenkte at den nye sofaen skulle jeg helst hatt i går og det dukka jo ALDRI opp noe jeg som passa oss. Så årets første mandag er blitt tilbragt på IKEA og til å sette sammen vår splitter nye sofa! Her er den gamle:

Det som er med denne nye sofaen, er at den faktisk er ganske så lik den gamle. Egentlig kunne den ha vært brun også, men når vi først skulle ha ny og den var så lik, følte jeg at vi måtte skifte farge. Så da lurer du sikker på: hvorfor i all verden har jeg brukt så mye penger at jeg vondt inni meg på noe som er nesten identisk med noe vi hadde fra før? Du lurer kanskje også på hvorfor vi har dratt på IKEA i disse januarsalg dager, hvor vi helt sikkert hadde fått noe mye bedre til mindre penger hvilket som helst annet sted. Svaret er at sofen vår byttes ut fordi den er møkkete. Jeg er langt i fra hysterisk når det kommer til møkk, men her snakker vi virkelig møkkete. Så ille at jeg nesten ikke orker å sitte i den. Det eneste som ville ha hjulpet er en superrensemaskin - sånn ca en gang i måneden. Og det skjer ikke. Vi har faktisk rensa den en gang, men det prosjektet var større enn å styre hele denne kvelden med å skaffe en ny. Jeg skal ikke gå sånn veldig nye inn på hva som har gjort at vår sofa sannsynligvis er ekstremt mye mer skitten enn andre sofaer, men jeg kan si at det har noe med en hund å gjøre. Og takk og lov for at den gamle sofaen var brun!

Denne nye derimot er jo ikke brun. Den er lys. Jeg kan like gjerne si det med en gang: jeg kommer helt sikkert til å angre mye når jeg innser hvor vanskelig det er å holde denne sofaen ren. Men det er her vi har en plan - og det er derfor den nesten er lik som den vi hadde. Hele sofaetrekket kan tas og vaskes, og hele trekket kan skiftes ut til et helt nytt om det skulle bli for ille. Derfor: IKEA og "Karlstad"! Itillegg skal vi gjøre som mange som er mye eldre enn meg gjør: vi skal legge beskyttende laken oppi på natta og når vi er på jobb. Grunnen til at størrelsen også er nesten lik, er ganske enkelt fordi det er det som passer best inn her. Så nå har alle fuglene mine fått en gammel, brun, ekkel sofaen på balkongen sin, så før vi se hvor lang tid det tar å fjerne den derfra...

Ny sofa:



2 kommentarer:

Marianne sa...

Bra med ny sofa! Skulle til å minne deg på salg på Living;)

Hilde sa...

Vi får se om det blir Livingsofa når vi får det store, fine huset med den store, fine hagen en gang i framtida!