fredag 25. januar 2008

Trening og motivasjon

Merker at overskrifta her gjør at jeg får litt flashback til studietiden, men jeg slipper heldigvis å ordlegge meg veldig akademisk her.

Jeg vil begynne med å si at jeg ser klare likeheter mellom jazzfolk og treningsfolk: begge mener at ALLE liker det sånn egentlig, problemet er bare at man ikke har funnet den riktige varianten. Jeg vil påstå at begge tar feil. Jeg har kanskje ikke hørt mye på jazz, men det har vært stor variasjon i det jeg har hørt - og jeg kan med hånda på hjerte si at jeg ikke har likt en eneste låt. Noe lignende kan jeg si om trening. Jeg har vel ikke vært den mest aktive, men jeg har vært prøvd mye: løfte vekter, aerobic, step, fitball, løpe, sykle, fotball, håndball, frisbee, volleyball, tennis, klatring, slalom, snowboard, dansing, gå trapper..... Og nei - jeg liker ingenting av det! Jeg kan vel innrømme at noe av det et bittelite øyeblikk kan virke som om det er gøy, men dessverre varer det ikke lenge. Og hvis jeg kan regne å gå en kort tur eller å gå til jobb regnes som trening, skal jeg også innrømme at det går bra. Jeg tror jeg rett og slett misliker sterkt å bli svett og sliten.

Men jeg har nå dette berømte SATS medlemskapet - så der må jeg jo faktisk holde ut et par ganger i uka et år framover. Jeg har egentlig sett nattsvart på dette fra lenge før jeg begynte, og etter å ha vært der noen ganger, så jeg at det er helt nødvendig å finne noe mer som motivasjon enn at jeg betaler en haug for å være der (eller ikke være der). Og det fantes faktisk en effektiv måte. Så til alle jenter som hater trening, men som vil allikevel: Dra på en shoppingrunde og kjøp nytt treningstøy!

Jeg gikk til innkjøp av opptil flere plagg på onsdag og jeg har gleda meg skikkelig til at jeg skulle trene igjen i dag. Og det virka mens jeg var der og. Jeg ble mer sliten enn noen gang, og dette var første gangen jeg var der uten å komme med en irriterende stemme og utsagn som: "jeg får vondt i rumpa", "jeg blir egentlig ganske kvalm", "jeg kjenner det jo på helt feil sted!" "jeg liker ikke det apparatet der!"

Det beskymrer meg litt at effekten av disse nye klærene sikkert ikke varer evig - og det er vel en begrensning for hvor mye treningstøy det er fornuftig å skaffe seg i løpet av et år...

Ingen kommentarer: