søndag 6. juni 2010

Telttur

Denne helag starta midt på dagen på fredag. Da ble eksamen min innlevert, og det er et et halvt år til neste gang:) Jeg aner ingenting om hvordan det har gått, men håper jeg har klart meg et godt stykke innenfor å ha bestått.

Lørdag morgen sto vi opp forholdsvis tidlig og dro en tur ned til byen. Etter bittelitt shopping og is på Aker Brygge, dro vi hjem og pakka sekken. Vi kjørte bil opp til Hakadal og derfra gikk vi uti skogen og til Elvvannsdammen.
Vi møtte først på noen kuer. De facinerer meg like mye hver gang. De er så store! Og fine!


Andreas og Silva er på vei mot skogen.

Etter en stund fant vi vannet vårt, og en teltplass. Var kanskje ikke så idyllisk som vi hadda håpa på. At vi ikke kom over en eneste bra bekk hvor vi kunne hente vann, gjorde at vi enten måtte drikke kokt vann, eller vann med klorsmak. I tillegg måtte vi velge teltplass ut i fra hvor det ikke var maurtue og en haug med maur. Men koselig var det der ihvertfall!

Hele familien på tur!
Andreas prøver fiskestanga i et vann hvor vi ikke så et eneste plopp. Så det ble ingen fisk. Vi kunne derimnot ha fått en haug med rompetroll om vi ønska. Også så vi en mår på bare 2 meters avstand - så det var nok dyreliv for meg egentlig:) Eller - det var faktisk mer. I dag kom det en ensom and svømmende til oss. Jeg ga den masse brød, men da den så to andre ender stakk den. De to andre svømte fort etter, og da den ensomme gikk på land, fulgte han-anda etter for å plage den. Til slutt slapp den ensomme unna og de to svømte tilbake. Den ensomme anda oppsøkte oss mange ganger, og jeg fortsatte å gi den mat. Og mange ganger kom de to tilbake for å jage den. De tok aldri maten, de ville bare plage den stakkars ensomme. Det var så fælt å ikke kunne gjøre noe annet enn å gi den mat. Det fikk meg til å tenke på mye av det som er blitt sagt om mobbing den siste tida. Jeg er redd noen bare er sånn - noen er bare født mobbere. Jeg nekter å tro at den slemme anda har hatt en vanskelig oppvekst. Og hans venninne som bare støtta han i det slemme han gjorde, har sikkert hatt det ganske greit i livet hun også. De er nok ikke egentlig svake ender som må mobbe for å føle seg sterke...
Jeg håper jeg tar feil, men ut fra det jeg så i dag (og dessverre har sett på andre dyr tidligere), kan mye tyde på at mobbing er kommet for å bli...







2 kommentarer:

majoban sa...

Så koselig dokker har det, sku ønske æ hadde litt tid te å dra på teltur, elsker det, men så kommer æ jo fra landet det vi ofte gikk til fjells på fisketurer om kvelden og sov i telt og kosa oss. Mer fisk va det å før syns æ.Det e jo så fredelig og stille å væreute å nyte naturen. Klem.

Hilde sa...

Ja, det var ihvertfall ikke mye fisk der vi var nå! Håper på fint vær i ferien min slik at vi får dratt på enda flere teltturer, men er redd det ikke blir så mange som jeg håper på. Koselig er det ihvertfall!