torsdag 31. mars 2011

Da er påskepynten framme

Da klarte ikke påskepynten å vente lenger - den o store vårvasken er nok ikke tatt enda, men når blir man ferdig med å rydde og vaske egentlig? Nå blir resten gjort med påskepynten tilstede. For meg og mange andre er påske aller mest ferie, og i mange år hadde jeg absolutt ingen greie med å pynte til påske overhodet. Det er ikke det at det er så viktig for meg å ha den store påskesteminingen nå heller, men det er en fin grunn til å forandre litt. På stuebordet er lyset blitt gult og har selskap av rådyrene. Duken måtte bli lilla for jeg kjente at jeg egentlig er veldig ferdig med mine grønne periode. Men siden min gamle påskepynt er grønn, så måtte den fram igjen for en kort periode. En grønn duk fra påske-esken, og nye gule lys. Fjorårets nye pynt var et strutseegg. Det er det første som blir veid på kjøkkenvekta. Ser at det er kjekt å ha en annen kjøkkenvekt i tillegg, for det må nok opp i en halv kilo før den reagerer.
Min aller første påskepynt - påskekaninene:)



På pcbordet til Andreas har en treelefant fra Ghana måtte se seg midlertidig bytta ut med et mosaikkpåskeegg.
Og her er virkelig årets nyhet - kente* fra Ghana! Vi kjøpte håndvevd kente i tradisjonelle farger uten å ane hva vi skulle bruke den til, men den har jo perfekte vår og påskefarger. Så den får ligge på spisebordet, så blir min oppgave å ikke søle når vi spiser.


Her passer det kanskje med en ordforklaring:

*kente - Ghanas store stolthet i håndverk. Stoffet blir vevd for hånd i slike størrelser du ser på bildet, og er ganske ekslusivt i Ghana. Der brukes det bl a som en del av antrekket i store sammenhenger av folk som har råd til det. Vi besøkte en landsby (Tafi Abiufe) hvor nesten alle som bodde der jobbet med å veve kente, og det er også derfra vi kjøpte denne.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Er på jakt etter et stort strutseegg. Fortrinnsvis i hvitt. Lurer på hvor du fikk tak i ditt??

Hilde sa...

Onkelen min hadde stuts (!) for noen år siden, så mitt stammer fra en av hans strutser. En gang i tiden ble det malt sommerfugler på mitt egg, og det var helt umulig å få de vekk, derfor ble det spraylakkert i gull i fjor.

Så jeg har med andre ord ikke noe godt tips til deg hvor du får tak i strutseegg i dag...