søndag 11. mars 2012

Såing i drivhus

Fra det begynte å ligne på våren i fjor, la jeg ut flere innlegg om hvordan det gikk med såing og blomstring på balkongen vår, og jeg er nok nødt til å gjøre det i år og. Jeg er nybegynner så til de grader når det gjelder å lage en plante ut av et frø, men jeg har stor tro på at det skal bedre i år enn i fjor. Så disse innleggene vil enten være lærerike for de som er på stadie meg meg, eller noe å le av for de som ligger noen stadier over.

Faktisk planta jeg ut det første jeg håper på å få opp allerede i høst. Jeg kjøpte tulipanløker i Amstersam som ble lagt på krukker før det ble frost. De har selvfølgelig ikke kommet opp enda, og mens jeg venter på dem, har jeg starta så vidt på noe som skal bli et lite drivhus.

Starten på drivhuset startet for noen dager siden da jeg bestemte meg for å selge alle kaninburene og vi la alt på balkongen for å fotogafere dem. Da så jeg at bunnen av det ene buret var jo perfekt til å sette blomsterpotter i. Og dersom jeg i tillegg dekker selve buret med plast, så er det jo faktisk et drivhus! Så det ene buret ble trekt fra salget, og skal derfor omgjøres til drivhus.

Enn så lenge ser det slik ut. Jeg plantet litt forskjellige greier på fredag, så blir det spennede å se hva som kommer opp. Enn så lenge er nok ideen med drivhuset jeg er mest fornøyd med.
Det er en grunn til at jeg nettopp kalte det jeg har sådd for "forskjellige greier". For jeg aner virkelig ikke hva jeg har holdt på med. Jeg kjøpte to pakker med noen klumpete rotgreier, og jeg har kommet fram til at i den ene pakka må det ha ligget "knoller".
Disse her skulle plantes slik at rotknollen stakk litt opp over jorda. Den andre rota skulle ha "øynene" litt over jorda. Veit ikke om det bare er meg, men jeg kunne ikke finne et eneste øye, og ikke ante jeg hva som var rotknoll-enden heller. Så jeg tok egentlig bare en råsjans, og lot deler av det her stikke litt opp.
Bildet litt lenger opp viser også mange småpotter med frø. Det står på pakka at det skal være 25 cm mellom hvor blomst, men oppi posen lå det ca en millon bitte, bitte, bittesmå frø. Jeg nekter å tro å jeg egentlig skulle legge ned et og et sånn frø med 25 cm mellomrom i hver side. Så da tok jeg en råsjans igjen, og fylte hver potte med massevis av sånn frø, så får jeg heller ta problemet dersom det kommer opp noe.
Jeg har etterhvert skjønt at det å ha en fin, blomstrete hage/balkong er et svært fagfelt som krever mye kunnskap og erfaringer. Uten noen av delene bør jeg helt sikkert lese meg nøye fram til hvordan det gjøres. Men jeg tror jeg heller tar varianten bestemor har tatt. For to dager siden sa hun at det var først nå hun hadde skjønt at det kunne være lurt å lese ordentlig om hvordan man skal gjøre ting man egentlig ikke kan. Jeg kommer også til å bli 75 før jeg kommer til å si det og faktisk gjennomføre det.
Spennende blir det her iallefall!

Ingen kommentarer: