tirsdag 4. desember 2007

Hjemme igjen!

Først: hvorfor i all verden går det ikke an å bruke denne sida i utlandet? Der er jeg liksom ikke registert bruker lenger... Men nå er jeg tydeligvis godkjent igjen, så da er denne bloggen oppe å går igjen.

Så: Siden jeg allerede har fått spørsmålet: "Hvordan var det å komme hjem?" et par ganger, kan jeg kanskje offentliggjøre det her og. Det jeg pleier å svare da er: "Joa..det var egentlig litt godt og. Begynte å bli litt lei av varmen" Og det er sant det, men jeg tror egentlig det beste med å komme hjem er at jeg ikke trenger å kjede meg så mye. For hvis jeg skal trekke fram en ting som ikke var så bra, var det nettopp all tida hvor det ikke var noen ting å finne på. Det jeg blandt annet brukte tida på, var å sitte å se lenge rett fram. Hvis jeg ikke gjorde det, hendte det at at planla hva jeg skulle gjøre når jeg kom hjem. Jeg har advart Andreas at jeg kan være ganske slitsom en stund framover, for det er en lang liste med både skrevne og uskrevne ting jeg skulle ha gjort så fort så mulig. Det ble jo bare stress det her for meg. Plutselig skulle jeg begynne å planlegge alt av juleting fra 1. desember. Jeg pleier jo vanligvis å være ferdig rundt nå.

I tillegg til alle praktiske tingene jeg skulle gjøre da jeg kom hjem, hadde jeg også noen planer om å holde på noen gode vaner. Jeg gadd ikke engang å prøve på å beholde døgnrytmen min - hva skal jeg uansett med å stå opp kl halv 7 når jeg har fri her?
Men jeg hadde laget en godteriplan: For å gjøre det mest mulig gjennomførbart, gikk den ut på å ikke spise godteri mellom mandag og tordag. Dersom jeg ble invitert på noe i løpet av disse dagene, skulle det være greit. For jeg ser egentlig ikke problemet med å spise godteri, problemtet er at jeg spiser alt for mye! Så jeg tenkte å starte med dette, så fikk jeg se hvordan det går. Jeg startet allerede på lørdag- da var det jo lov å spise godteri, i tillegg til at det var første dag i Norge igjen. Så da var det bare å stappe innpå. Søndag var det også lov. Så kom mandagen. Det gikk fint, for jeg var opptatt stort sett hele dagen. Så ble det tirsdag. Hjemme alenedag, med godteri stående overalt. Det gikk greit fram til halv 12...da måtte jeg begynne å kjempe imot lystene mine. Jeg klarte det ca en halv time. Da tenkte jeg: "jeg skal bare ta en slik liten en. Og bare en...så da gjør det ikke så mye". Jeg tror det er akkurat slik alle rusavhengie tenker. De tror de har slutta, og de skal bare ta en. For det er jo bare en... Men akkurat som rusmisbrukerne mista jeg kontrollen etter en. Da hadde jeg allerede brutt løftet mitt. Så da spiste jeg en haug igjen!
Så min nye godteriplan nå er mer kortsiktig. Den går ut på at jeg ikke skal spise godteri i hele mårra! Så får jeg ta det derfra på tordag....

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei og velkommen hjem. :)
Fint å høre det er fler som sliter litt med sånne godteriløfter. Har prøvd meg mange ganger jeg også, men så er det den ene en liksom må ha da, som fort blir til fler.
Fine bilder. Skal bli moro å høre mer.