torsdag 13. mars 2008

Kjære nabo rett under

I det min nye adresse ble “Bogstadveien” forsto jeg at det innebar mer enn å bare være sentralt. Med vinduer mot hovedveien og trikken som durer forbi hvert 5. min, var jeg veldig forberedt på støy. Dette er en av hovedveiene opp til Ullevål sjukehus, så det er ikke sjelden ambulansen uler fordi - og det går vel stort sett alltid en god mengde mennesker rett utenfor. Første natta jeg sov her syntes jeg det var litt uvant med all lyden, men jeg vente meg fort til det. Jeg forstår at slik er det. Men det er en ting jeg verken kan venne meg til eller forstå: At du, min kjære nabo, til alle døgnets tider spiller drithøy musikk - og som er skikkelig stygg å høre på!

Jeg veit at du er musiker som spiller trommer med trommestikker på dusk på - du skulle jo til og med være med på by:larm, så jeg tviler ikke på at du er musikere flest - du bare kan ikke leve uten musikk. Men jeg skal fortelle deg en ting - jeg kan faktisk heller ikke det! Men det driter jo du i; du gir fullstendig blaffen i at jeg vil høre på min favorittmusikk i behagelig volum mens jeg holder på med mitt. For min musikk blir faktisk ikke så veldig fin lenger, når din tromme-bass musikk overdøver! Jeg regner med at du som musiker veit at bassen faktisk bør passe inn med resten av musikken - og det gjør den overhode ikke nå.

For til å begynne med trodde jeg at jeg skal kunne leve med det - så lenge det er på dagen. Men jeg skal fortelle deg at dunkingen som veldig ofte kommer fra deg på dagtid, begynner å bli like irriterende som de nettene jeg har våknet av at senga har rista. Med sov-i-ro blir det kanskje 5 % stillere, men det hjelper i grunnen veldig lite. Så hva salgs døgnrytme har du egentlig? Som spiller høy musikk på ettermiddagen, kvelden, natta, når jeg står opp på morgenen? Men du sover vel og holder leiligheten i stillhet de 8 timene jeg er på jobb hver dag. Hadde det ikke vært for Ida og naboene vegg-i-vegg skulle jeg med glede gitt Andreas lov til å bruke massevis av penger på en bra basshøytaler - og jeg skulle satt den på full guffe når jeg dro på jobb. Så kunne du ligge der og prøve å sove mens du holdt på å falle ut av senga.

Så kjære naboen rett under - DRIT I Å SPILL SÅ JÆVLI HØY MUSIKK!!

1 kommentar:

Støvkorn sa...

Du kan jo kjøpe et par høretelefoner og legge i postkassa som en gave og et hint ;D