søndag 23. mars 2008

Påskefjellet

Ikke siden jeg gikk i barnehagen kan jeg huske å ha feira en mer tradisjonell påske - i år har nesten alt gått etter den tradisjonelle påskeoppskrifta.

Noe av det viktigeste er selvfølgelig å dra opp til det kjente "påskefjellet". Så siden vi var så heldig at faren til Andreas har hytte nettopp på dette fjellet, dro vi onsdag ettermiddag opp dit. For å komme opp dit skulle man selvfølgelig tilbringe timevis i kø. Men vi hadde jo forberedt oss, så vi hadde en god posjon godteri på veien opp. Etter 8 timer kjøring nådde vi endelig fram, og vi kunne kjøre på med påsketradisjoner!

Etter en god natts søvn var vi klare for skitur. Jeg var faktisk veldig klar - overraskende klar -av en eller annen grunn. Jeg er litt evig optimist når det gjelder dette med ski. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har slått fast at det ikke er helt min greie, men etter en stund er jeg veldig villig til å prøve igjen. Mulig det er pausa med kvikk lunsj og grille pølse på bål som er drivkraften, for jeg kan nok en gang slå fast at ski og jeg ikke hører sammen. Jeg mye av grunnen kan skyldes at jeg ikke sitter inne med grunnleggende ferdigheter som å bremse, stoppe og svinge. Da blir hver eneste nedoverbakke et helvete - eneste mulighet jeg har til å ha kontroll er å sette meg nedi snøen - så da kan du tenke deg hvor lenge dette er gøy! Jeg gikk vel på ski tilsammen en times tid når jeg legger sammen de to dagene vi gikk - og Andreas var hele tiden kjemperedd for at jeg skulle bli sur. Men jeg ble ikke det - jeg fulgte fjettvettregelen om å snu i tide - så vi la opp skigåinga før påskeferien ble ødelagt:)
Vi hadde med akebrett, så jeg hadde det artig ute allikvel jeg!

Foruten å gå på ski har jeg også benyttet påska til å lese litt. For meg er i grunnen det å lese nok - så tradisjonen om å lese krim må nok vente noen år til før jeg er med på den. Men jeg leste litt i en annen bok, og masse i en bok som handler om å ha hund.

Påskenøtter har det også blitt - i Trivial Pursuit form. Fikk vel bekrefta at jeg har mye å gå på når det gjelder å sitte inne med kunnskap, men det var gøy. Skal neves at Andreas og jeg vant en gang og. Og jeg var også fornøyd med mitt kjappe svar på "Hva slags type rim er allitrasjon?"

Jeg har også spist en stor dose godteri, og dosen som er igjen er vel nesten like stor, så sånn sett skal vi fortsette påskefeiringa utover uka. Til tross at jeg har spist alt for mye godteri, glemte vi faktsik å kjøpe kvikk lunsj...så akkurat der ble det litt tradisjon-tull. Det har også blitt lite med appelsin, men jeg spiste en på palmesøndag, så den ble sikra der.
Så dette var min start på å feire påska på ekte tradisjoners vis - må bare lage en plan for det der med skiturene først.

1 kommentar:

Camilla sa...

Høres ut som du har hatt en bra påske ja :)