fredag 25. september 2009

En liten negergutt

I en periode i barnehagen har vi synget et par vers av Lillebjørn Nilsens "Det var en gang et troll". For de som ikke husker er det den som fortsetter med "som likte rock'n'roll. Han var et rocketroll, som kunne telle til 12" Ihvertfall har jeg synget de to versene jeg har huska fra jeg var lita. Verset om trollet og "Mikke, mikke mus". Nå som vi har fått inn gitar og greier i samlingstund, har det blitt litt stemning av sangen, men siden den har avslutta litt brått så jeg meg nødt til å finne ut av resten av teksten. I går skulle hele sangen framføres for første gang, og på et tidspunkt kjente jeg nesten at jeg angra. Det var da vi kom til: "En liten negergutt - en liten negergutt - pakka sammen krutt - pakka sammen krutt - til en kjempekinaputt - til en kjempekinaputt- men så sa det bare futt - men så sa det bare futt" Jeg følte meg faktisk litt ond mot mine to afrikanske kolleger og at det var noe utrolig kleint over denne sangen. Jeg måtte overbevise både meg selv og alle kollegene etterpå om at denne sangen den var jammen meg gammel. Jeg tror allikevel at det fikk være både første og siste gangen jeg sang det verset....

1 kommentar:

Anonym sa...

Hva er galt med å kalle noen en neger da? Hva skal vi si? Svart? Det er jo veldig unyansert. Afrikaner? Det bor jo mange hvite i Afrika.

Nei, å fjerne et ord uten å erstatte det med noe nytt er jo bare korrumperende for vårt sarte sprog.