tirsdag 10. august 2010

Husmor-Hilde slår til

Nå er blåbærene nettopp vært igjennom ett oppkok og fått litt tilførsel av sukker, og jeg må slå fast at det var veldig lurt å dra på blåbærtur! Egentlig skulle dette bli syltetøy, men det ble så innimari flytende, så jeg ombestmte meg underveis. Jeg har jo aldri gjort det her før, så det kan skyldes at jeg valgte å ikke følge oppskifta som sa at det skulle koke i 10 minutter. Jeg ga dem bare kun et oppkok, så sa magefølelsen min at det fikk holde. Men siden det da var så flytende, er det jo egentlig ikke noe syltetøy jeg har laget. Det her ble blåbær til å ha på vaniljeis! Jeg måtte jo sjekke om det var noe som kunne funke, så jeg laget en liten minitutgave av en dessert (kunne ikke lage stor, for det er egentlig ikke lov med sånt midt i uka om dagen). Og det her funka som bare det! Det ble en utrolig god dessert, og det er bare en del en sjarmen om man er så heldig å finne et blåbærblad eller to:)

Oppskiften er: ca i kg bær (det her ble aldri målt ordentlig, bare sammenligna med en liter melk i den andre hånda) + ca 200 gram sukker. Putt i en kasserolle, mos noen av bærene og la alt få en oppkok mens du rører. Hell over massevis av varm eller lunka blåbær/blåbærsaft over vaniljeis. Mmmmmmm!!!!

3 kommentarer:

majoban sa...

Verdens beste blåbærsyltetøy e bær, sukker og frysepulver rørt sammen uten koking. Puttes i glass el og fryses, smaker like godt som nyrørt når du tar det opp. Frysepulveret gjør at det ikke blir flytende. Men som saus hørtes det du gjorde veldig godt ut. Sommerklem fra May.

Rosetrend sa...

Åh, du har vært å plukket blåbær! Så flink du har vært. Litt misunnelig kjenner jeg. Men, men. Og så ser det ut til at dere hadde en fin tur til London :o) Syns du fikk mye ut av den timen med shopping også.

Hilde sa...

det spørs nok om frysepulver er tingen ja. Jeg har bare en eller annen grunn ment at frysepulver er bare tull, uten at jeg veit hva det er en gang. men da kan jeg jo prøve det neste gang:)
Rosetend: Er fortsatt mange blåbær igjen i marka:)