tirsdag 16. november 2010

Shoppingtur til London


London er byen jeg alltid kommer tilbake til, og nå har jeg nettopp vært der igjen. Denne gangen var det shoppingtur med søstra og søskenbarnet mitt. Shoppingen ble virkelig tatt på alvor denne turen, og jeg har sjelden vært på mer intensiv handling enn nå. Praktisk for oss hadde vi hostel like ved Oxford Cirus, og jeg har hatt rekord i hvor mange ganger jeg har passert det krysset på tre dager.
På disse tre dagene plukka vi ut noen få butikker som virkelig er blitt gjennomgått istedenfor å kaste bort tida på å gå inn i butikker som ikke er bra. Itillegg brukte vi myye tid på markedet i Camden, og jeg oppdaget mange nye områder der inne jeg ikke har vært før.
Jeg hadde en plan om at dette ikke skulle bli en stressende tur - vi skulle handle, spise og gå mye på cafe. De to sistenevte ble det nok ikke mye tid til allikevel, og med fare for å skremme bort neste reisefølge tenkte jeg å beskrive søndagen vår nærmere.
Vi bråvåkna kl halv 8 av at brannalamren gikk. Siden vi hadde rom i 6. etg, ligger man ikke å dveler ved om man skal stå opp eller ikke. Vi var lysvåkne i samme sekund som vi våkna, og etter å ha fått bekrefta at det ikke brant, kunne vi ta en rolig morgen. Frokosten ble inntatt på 10 minutter på hostelrommet, og ved ti tida var vi ute av døra. Vi tok oss tid til en kaffe på cafe, før vi tok turen videre til Camden. Etter å ha gått en stund rundt der, tok vi en rask lunsj ved en av matbodene på markedet, så etter å ha sittet ned en timinutters tid, var vi klare for mer. Etterhvert var vi nødt til å reise tilbake, selv om vi absolutt ikke hadde sett alt, for Ann Helen og Monica skulle på Madame Tussaud. Vi hasta tilbake til hostelet, tok en kaffe i hånda og drakk den opp så fort vi kunne på hostelrommet. Mens de var på museet, vandra jeg i butikker igjen. Kl 6 kunne jeg møttes vi for bittelitt mer shopping, før det ikke var no særlig flere butikker åpne. Ved 8 tida kunne vi endelig sette oss ned og ta oss tid til middagen. Så vi har ikke kasta bort verdifulle timer på pauser ihvertfall!
Så alt i alt: en superhelg i London er igjen over, og min nye anbefaling etter dette er å velge hostel istedenfor hotell om man ønsker å bruke tid og penger på andre andre ting. Vi lå ihvertfall på en veldig fint hostel hvor vi hadde egen dusj og do på rommet (som vi ikke deler med andre). Itillegg var det veldig sentralt og kosta betydelig mindre enn hotell. Søk gjerne på www.hihostels.com, og vil du ha samme sted som oss var vi på London Central YHA - anbefales!!

Ingen kommentarer: