søndag 20. februar 2011

Helgas prosjekter

Etter at første uka etter ferien virkelig bare har løpt fra meg, har det vært utrolig bra å bare være hjemme i helga. Denne helga har bare blitt brukt til å gjøre en haug med ting som jeg har gleda meg til å gjøre. Det ene store prosjektet var å få orden på bildene fra Ghana. Jeg har nå bestilt en fotobok med bildene i, og jeg er veldig spent på hvordan det blir. Jeg bestilte en kalender fra samme sted en gang før og det resultatet ble skikkelig dårlig, men av en eller anna grunn velger jeg å bruke dem igjen. Jeg satser på at jeg var uheldig da, og at det blir knallbra nå.

Det andre store prosjektet som har vært denne helga har vært å bygge et slags bord. Jeg har hatt en koffert stående i stua (eller kjøkkenet blir det kanskje?) en stund, men den har egentlig havna der fordi den ikke har noe annet sted å være. Den er fin, men der den har stått har den ligna mer på rot enn en fin koffert. Så jeg tenkte at om jeg bygger et bord rundt den, kan det kanskje se bedre ut. Så da ble det en tur på Maxbo i går.
Når jeg går inn på trelastlageret (hvis det er det det kalles?) der, får jeg akkurat den samme følelesen som da jeg skulle kjøpe vin på polet for første gang. Da skulle jeg enkelt og greit ha en vin - nå skulle jeg ha planker. Men det aner meg at "Jeg skulle hatt litt planker jeg" ikke er helt greia å si til lagermannen. Så vår plan var:
1 - finn en planke som ser bra ut
2 - regn ut hvor mange meter av den vi skal ha
3 - finn en lagermann og fortell hvor mange meter vi vil ha
4 - spør lagermannen hvordan vi får med oss plankene ut og hvordan vi betaler.

Den planen funka fint, men allerede etter et besøk her aner det meg at oppussing kanskje ikke er min greie allikvel. Åssen får man med seg planker til et helt rom?!? Og åssen skal man vite hva slags planker man skal ha?

Vi klarte ihvertfall å få med oss det vi skulle hjem, og vel hjemme startet jeg på byggeprosessen. For andre gang denne dagen ble jeg minnet på at oppussningsobjektdrømmen vår kanskje ikke er drømmen, for jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor det er så vannvittig vanskelig å få de plankene til å bli sånn som jeg har tenkt!! Jeg måler jo helt nøyaktig!! Men det mener ikke planken at jeg har gjort, også blir det skjevt allikevel... Denne gangen løste det seg ved at jeg klinte på med en haug med sparkel til slutt.

Etter at byggeprosessen var ferdig, kom det jeg likte aller best. Nemlig å male den - turkis! Å som jeg har hatt lyst på noe turkis lenge, men jeg har ikke tordt å få det inn i leiligheta. Men når det først var gjort, er det ingen tvil om det var riktig å gjøre. Så dette bordet er nok ikke det siste turkise som skal få være hos oss! Og her er mitt møbeldesign:

Det som er enda bedre enn det turkise "bordet" er det som står oppå. De to trekassene var det som tok opp det meste av baggasjeplass hjem fra Ghana. Jeg fikk disse to + den på bildet under den siste dagen i Accra, og jeg tror jeg et øyeblikk var Ghanas mest lykkelige person. Dama som ga meg pepsi-kassa og den grønne Club (ghanesisk øl)-kassa, syntes nok jeg var veldig rar da jeg ikke klarte å skjule min store glede over å få disse kassene. Og at jeg itillegg valgte å betale henne 20 kr for begge to, gjorde at dette ble nok et kupp for oss begge! Nå er ihvertfall den gule kassa blitt til en kasse for blader og aviser, mens den grønne (som virkelig var den fineste!) er blitt til en bar-kasse. Eller - det er jo øl den alltid har inneholdt, så sånn sett så blir den vel brukt til det den er ment for.

1 kommentar:

Monica B sa...

Syns du er flink jeg. :) Imponert. Ble veldig fint, og de kassene var jo kjempekule. Skjønner at du var fornøyd med å få dem til 20kr. :)