mandag 21. februar 2011

Fuglekasse

Da jeg trodde at helgas prosjekter var ferdig i går, satte jeg med ned og gikk igjennom noen av bloggene jeg følger. Hos Fattighuset hadde de laget en fuglekasse i helga og jeg skjønte hva mine resteplanker måtte brukes til. Fuglekasse må jo være det enkleste i verden å lage! (er det her jeg skal slenge på: ihvertfall for en som er utdannet faglærer i kunst og håndverk? Eller blir det bare pinlig når dere har leser resten av innlegget?)

Vel - det starta med at jeg leste noe om at forskjellige fugler ville ha forskjellig mål på kassene sine. Mine planker passa selvfølgelig ikke til noen av måla, men skjønner liksom kjøttmeisen at hun skal ha kassene som er 16 cm, mens blåmeisen skal ha de som er noen cm mindre?!?

Men jeg torde ikke ta noen sjanser på å ikke få fugler i kassa, så da var det bare å sette i gang å skjøte sammen plankene. Jeg gjorde som jeg alltid pleier når jeg holder på med sånne ting - jeg velger den mest hurtige og enkleste løsningen, som alltid viser seg å være den dårligeste løsningen, også blir den ikke så hurtig allikevel. Og den blir veldig sjelden en pen løsning...

En annen utfordinger var jo dette hullet fuglen skal fly igjennom. For hvordan lage et hull på 3,2 cm i diameter (dette var og veldig viktig for at fuglene skulle skjønne hvilken rase kassa var laget for), er det sikkert fint å ha en eller annen type bor som lager sånn hull - men sånn har ikke jeg. Jeg har derimot andre bor - så da satte jeg i gang å borre mange hull:

Jeg må vel si at dette hullet ikke var mye å skryte av, og jeg ble ikke noe mer stolt da jeg titta inn på baksida:

Kassa begynner å ta form - målene er riktig, men det er alt som stemmer med denne kassa og. Den er skjeiv, rar, er ustabil og har en haug med sprekker. Åå, jeg er så glad jeg valgte bort å være sløydlærer og satsa på 1 og 2 åringer istedet!!

Men ut fra bordet jeg laget i helga lærte jeg en ting - sparkel funker som bare det! Sparkel er er som gaffateip når man holder på med trearbeid - funker det ikke er det fordi du ikke ha brukt nok! Så jeg har klint på med sparkel, og kassa begynner å ikke bli så gæærn allikevel. Sparkel funker også utmerket til tverrendene som man ikke orker å pusse. Ha på sparkel og den ser glatt ut!

Hullet har også fått gjennomgått av ei stikksag og sparkel, så det ligner på noe sirkelforma.
Men til slutt - og det som virkelig er morsomt - maling og stæsj! Denne kassa ble også turkis (eller mintgrønn er kanskje en bedre beskrivelse?)- litt fordi fargen var så fin, og litt fordi malingsspannet fortsatt står oppe i stua.
Andreas mente også at fuglene måtte ha en pinne å sitte på utenfor hullet, så vi lagde et avvik fra oppskrifta akkurat der. Men jeg kan ikke skjønne at det skal være et minus å ha en pinne å sitte på rett utenfor inngang sin?

Så får å gjøre et forsøk på å ta fokus vekk fra alle feilene denne fuglakassa måtte ha, har den også fått et rosa blondebånd, og på siden henger et rosa trehjerte med perler på. Så alt-i-alt så synes jeg at det tydeligvis veldig arkitekturinteresserte fuglene bør finne veien til nettopp vår kasse. Denne er da laget for kjøttmeis, for det er det jeg tror vi har mest av. Jeg håper bare at de ikke har noe imot å legge eggene sine i 5 etg...

1 kommentar:

Livet i Fattighuset sa...

Dette ble jo helt fantastisk! I dag fant jeg boret som lagde hull ( 3,4 mm tror jeg det ble), og kassa fikk sitt første strøk lys gammelrosa. I morgen skal det sparkles. Sikkert ferdig midt i uka. Du har jo jobbet superkjapt!

Ha en fin uke. Håper pippene i hagen din kjenner sin besøkelsestid :-)

Marie