mandag 21. mars 2011

Gudbrandsdalen vs Østerdalen

Som dere så i forrige innlegg var jeg ved Oppdal i helga. Etter at jeg ble sammen med Andreas har det blitt mange turer til både Oppdal, Sunndalsøra og Trondheim. Hver gang vi reiser opp, tar vi også turen innom Moelv, nor som gjør at vi alltid kjører gjennom Gudbrandsdalen. Jeg har hørt rykter om at veien om Østerdalen er kortere, og jo flere ganger vi har kjørt gjennom Gudbrandsdalen, jo mer har jeg ønska å kjøre gjennom Østerdalen. Denne helga fikk jeg endelig muligheten da vi uansett ikke skulle innom Moelv.

Vi kjørte opp til Dovrefjell, for å deretter kjøre gjennom Folldal og ned til Koppang. Etter å ha kjørt langt og lengre enn langt, kom jeg på hvorfor jeg mente å huske at Østerdalen bare er trær. Man trenger ikke lure på om man er i Hedmark eller ikke, det er bare å sjekke om veien ser klin lik ut som alle andre veier i Hedmark, så har man svaret. Vi lot være å stoppe på bensinstasjonen på Oppdal, men etter hvert, en gang imellom alle trærene, begynte bensinstasjonbehovet (som ikke trenger å være det samme som behovet for mer bensin) å melde seg. Det skulle vise seg at den første bensinstasjonen og noe som kunne ligne på sivilisasjon var Koppang. Endelig skulle jeg få min kaffe latte - trodde jeg... Det er fare for å høre ut som jeg har bodd altfor lenge i byen, men ærlig talt -en bensinstasjon (som til og med er den første på to timer!) som ikke har kaffemaskin med kaffe latte!?!? Jeg veit om en til, og den er på Dovre, men det går helt fint for det tar ca 10 min til neste stasjon som har. Kaffe Latte er vel ikke akkurat noe "nymotes greier" som kom i fjor? Vi passerte en stasjon til i Koppang område, men det syntes lang vei at den ikke hadde latte heller. Så da ble det Elverum da...

Mens jeg satt der i bilen og desperat så etter vakker natur og bensinstasjoner, kunne jeg heller se på husene som lå innimellom trærne. Jeg har forsøkt å lage en tegning av hva jeg så:

Den store brune linja er veien vi kjører, mens de små linjene er veiene inn til husene. De grønne prikkene er trær. De har altså bygget husene sine midt i blandt trærne. Det var trær både foran og bak og på siden. Og dette var jo ikke nødvendigvis gamle hus heller. Finnes ikke folka i Østerdalen opptatt av sol og utsikt overhodet? Eller er det fordi det rett og slett ikke veit om sola siden de alltid befinner seg i skyggen av flere trær?
Så selv om jeg alltid har visst av Norsk Skogbruksmuseum ligger på Elverum, har det aldri gitt meg mer mening enn i går. Selvfølgelig!!!
Så en liten oppsummering så jeg veit hvilken vei vi skal ta neste gang:
GD - Gudbrandsdalen, ØD - Østerdalen
Best utsikt GD 1 ØD 0
Flest bensinstasjoner GD 1 ØD 0
Best bensinstasjoner GD 1 ØD 0
Mest innholdsrike vei GD 1 ØD 0
Flest gode stoppesteder GD 1 ØD 0
Gir raskest følelses at man kommer framover GD 1 ØD 0
Skal vi se....Gudbrandsdalen vinner hele 6-0 over Østerdalen!

3 kommentarer:

Herbert sa...

Sålenge du ønsker en kaffe latte kan du jukse deg fram med sterk kaffe i stedenfor espresso og varm melk (bruk mikrobølgen?) i steden for steamet melk.

Skal du ha en latte macchiato så kan du vispe melk i en kopp (tilsette mest mulig luft) og sette det i mikrobølgen, og venter til den hever seg (dette gir en god skum).

Børde stå i Bear Grylls' survivalbok kanskje ;)

Hilde sa...

Spørs om de hadde mikrobølgeovn på bensinstasjonen på Koppang da...på pauserommet kanskje?

Liv-Anita sa...

Gudbrandsdalen lenge leve! :)