lørdag 11. juni 2011

Et lite tips om hvordan få flere utdannede førskolelærere

Det sytes og klages over mangelen på kvalifiserte førskolelærere i spesielt Osloområdet, og jeg skal selvfølgelig si meg helt enig at det er et problem at det fortsatt er altfor mange førskolelærere som har dispensajon fra kravet om førskolelærerutdanningen.

Men jeg lurer på hva som egentlig blir gjort for å gjøre noe med dette?
Kunnskapdepartementet mener at de har iverksatt tiltak som blandt annet flere studieplasser for å få flere utdannet, men jeg lurer på om ikke det er noen som et eller annet sted i systemet har oversett en enkel og rask metode for å få bort noen av dispensajonene.

Så kjære Høgskolen i Oslo eller dem som måtte sitte på pengene til deres :

Hva med å la førskolelærerstudenter som nesten er ferdig utdannet få fullføre sin utdannelse? Hvorfor mener noen at det er logisk at førskolelærere som er på disp og under utdanning skal mangle 30 studiepoeng i gud veit hvor mange år før de skal få fullført utdannelsen sin?

Når jeg først sitter her og er lettere irritert kan jeg jo gi en nærmere forklaring på min irritasjon: som en del veit fullførte jeg videreutdanning i småbarnsped i vinter, og dette er 30 stp av en videreutdannelse som tilsammen har 60 stp. Av en eller annen grunn er studiet lagt opp slik at man må søke to ganger - selv om studiet på et måte hører sammen. Alene gir ikke studiene noen annet enn poengene, og de fleste som går der, gjør dette for å bli førskolelærere. Nå har opptaket til min andre og siste del vært, og det ser ut til at HiO ikke er i nærheten av å ha nok plasser til å ferdigutdanne alle som har fått starte på småbarnsped. Hadde HiO lagt opp studiene sine litt annerledes hadde jeg vært ferdig utdanna nå, men nå ser det ut til at det kan ta mange år før jeg får fullført. Jeg skal selvfølgelig ikke bare bruke bloggen min for å lette trykket for min irritasjon - jeg er ikke i nærheten av å være ferdigsnakket med HiO i denne omgang, så det går jo an å håpe at det er mulig å krangle seg inn på et studium.

Så jeg sier bare; slutt å klag på føreskolelærermangelen og prøv å gjør noe effektivt og lurt for å gjøre noe med det!

Ingen kommentarer: