torsdag 27. oktober 2011

Egenandel på PCer?

Etter en land tid med PC problemer begynner jeg å komme fram til at det er ikke forsvarslig med tanke på min egen helse å fortsette å benytte den PCen jeg nå sitter ved lenger.

Til tross for at PCen er flunka ny i mine øyne, dvs sånn ca 3 år, har du fuska i uendelige tider. Jeg har hele tiden tenkt at "den er jo så ny, det kan ikke stemme at den skal være sånn" i lang tid, og dermed ikke innsett fakta: Denne PCen er en drittPC og jeg kan faktisk ikke leve med den lenger.

For meg er å kjøpe ting som PC sidestilt med å kjøpe linser og å gå til tannlegen. Jeg må bruke tusenvis av kroner for å egentlig bare dekke primærbehov jeg ikke legger merke til i hverdagen når det er som det skal. Jeg kan ikke velge om jeg vil bruke alle tuselappene på dette, for hverdagen vil ganske enkelt ikke fungere om jeg ikke gjør det. Jeg har jo forarga meg mang en gang over at ikke penger som brukes hos optiker og tannlege burde støttes slik at man kun betaler en egenandel, og jeg jeg ser nå at jeg mener at dekking av ny PC også bør inngå under dette. PCer (og printere) som ikke fungerer som de skal skaper helsemessige problemer for meg.

Problemene er av en slik art at de kommer som sinne i korte, kraftige utbrudd som jeg mistenker kan føre til hjerte eller nerveproblemer dersom de forekommer ofte nok. Jeg ser at med PCen jeg nå sitter ivenfor begynner utbruddene å bli ukontrollerbart kraftige og hyppigheten stiger.

For å forklare enda nærmere hvordan disse utbruddene skjer, kan jeg si at de selvfølgelig kommer i det PCen (eller evt en printer) ganske enkelt ikke gjør som den skal. Denne PCen liker å henge seg opp på sider, gjerne etterfulgt av en tekst som sier "svarer ikke". Den liker også å lage sorte skjermbilder i utide, og rett som det er bestemmer den seg for si "Fffsssjjjj" for å deretter slå seg av. Dersom jeg i et slik øyeblikk er inne på sider som nettbanken min eller er midt i en skoleoppgave er dette mer enn frusterende. Det fører ofte til et sinneutbrudd som jeg ikke kan si å ha sett makan til i andre sammenhenger. Dersom jeg bruker en skala fra 1-10, hvor 10 er så sinna at jeg hadde kastet PCen ut av vinduet, er 9 det høyeste jeg noen gang har opplevd. I kveld tror jeg at jeg berørte nr 8 av skalaen.

Det betyr for meg at jeg snart ikke kan se en annen utvei enn å kjøpe ny. Og bare det i seg selv gjør at jeg begynner å bevege meg oppover på sinneskalen. Kanskje ikke høyere enn 1 eller 2, men jeg må jo si at det føles utrolig irriterende å skulle bruke rundt 4000 kr på å få en PC som sikkert egentlig er helt lik den jeg har. For jeg trenger ingen PC som er bedre, jeg trenger en som virker. Jeg kan ihvertfall ikke finne en god grunn til at jeg skal betale noe mer, når det for meg virker som alle PCer er laget med innlagt feil slik at den blir dårlig etter et par år uansett.

Jeg mener ihvertfall helt klart at jeg har nok argumenter til at jeg bør få en ny PC dekka av kanskje NAV eller noe, men jeg er redd for at jeg bare kan henge meg på lasset å være misfornøyd og noen tusen kroner fattigere....

Ingen kommentarer: