fredag 16. mars 2012

Avliving av bittesmå planter

Det er ei uke siden jeg sådde det første som fikk plass i "drivhuset" mitt, og enn så lenge er det et skikkelig bra drivhus! Noen av frøene har allerede blitt ganske store, og allerede nå har jeg måtte forholde meg til det jeg skjønte ville bli et problem. Jeg sådde jo sikkert 30 frø i hver potte, og bakpå pakka sto det at det skulle være 25 cm mellom hvert frø.

Jeg måtte ha en liten blomstersamtale med en av mine kolleger i dag, og plutselig skjønte jeg hva hagefolka mener med "prikling". Man skal jo pirke ut en og en sånn liten plante og sette den oppi en ny potte. Men jeg har da ikke plass til flere potter, så jeg måtte bare pirke dem ut til døden.

Og akkurat det der kjentes ganske kjipt ut. Jeg føler jo at jeg har fått mange, mange, mange små plantebarn, også skal jeg bare avlive dem? Det føltes pluselig så innimari unødvendig av meg å sette dem ut i live når jeg ikke skal ha dem allikevel. Jeg prøvde å tenke at fjerner jeg dem ikke, vil alle dø. Jeg tok uansett ikke bort alle i dag - jeg fjerna kanskje halvparten, slik at jeg har større sjanse for å få en sterk plante. Så her gjelder virkelig "den sterkeste overlever" - de andre må bare dø.

Men at disse bittesmå plantene er et liv, det er helt sikkert!

Ingen kommentarer: