mandag 17. desember 2007

Dagens lille glede

Som fast leser av Mirakels blogg, har hun med jevne mellomrom skrevet om det lille i hverdagen som gleder henne. Når jeg har tenkt å gjøre det samme, burde jeg vel sikkert ha tatt en tilfeldig dag og tenkt de små, bra tingene som har skjedd, men jeg velger heller å skrive i dag, nettopp fordi jeg la merke til en slik liten ting. Egentlig var det vel ikke så lite, for jeg ble nærmest sjokkert - jeg sto halvveis og måpte - samtidig som jeg følte en stor glede inni meg. Jeg hadde egentlig gitt opp håpet om å se noe slik, men nå har jeg fått tilbake trua på at en av de små tingene, som har irritert meg mye, endelige kanskje også kan forbedre seg i Norge.

Jeg snakker selvfølgelig om å stå på riktig side i rulletrappa. Generelt står folk så mye feil i rulletrapper, at til og meg jeg har begynt å stå feil! Jeg skammer meg virkelig, det er flaut at jeg ikke har klart å følge opp min egen hjertesak, men i dag fikk jeg som sagt trua på at rulletrappene i Oslo kan bli et bedre sted å være.

Episoden skjedde på formiddagen i dag, og jeg gikk at t bana på Stortinget stasjon. Vi var ganske mange, så selv med to rulletrapper som skulle føre oss til bakkenivå, så var det dømt til å bli koas. Eller kanskje et indre kaoa. For utenifra ser det jo ikke så ille ut om en eller annen dust har stilt seg dønn stille på venstre side i trappa. Det er han bak - som faktisk har det travelt - som opplever kaoset. Det finnes ingen mulighet til å komme forbi, kanskje vil han kommer for sent til jobbintervjuet eller toget? Om ikke direkte koas - så ihvertfall et høyt stressnivå.
Men igjen altså, her på Stortinget stasjon, skulle man ikke tro at folk ikke hadde gjort annet enn å stå riktig i rulletrapper. På hele høyresida, fra topp til bunn, sto folk sirlig plassert nedover, mens venstresida var helt klar for de som ville gå opp trappa.

Så nå håper jeg bare at dette var et tegn på at samfunnet er i forandring. Folk har det rett og slett travelt, og da må vi bare rette oss inn deretter. Jeg tror selvfølgelig ikke noen som leser dette innlegget gjør noe så tett som å stå stille på venstre sida, så jeg veit at dere blir like glad som meg for denne nyheten.

Ingen kommentarer: