lørdag 29. desember 2007

Nyttårsløfter

Det nærmer seg nyttårsaften, og det er på tide å ha nyttårsløftene klare. Jeg har stort sett de samme løftene hvert år. Det er kanskje ikke så utradisjonelle at det gjør noe, men de er bra.

1 - Slutte å bite negler: Dette løftet har jeg droppa de siste årene, og jeg har tenkt å droppe det i år og. Mest fordi jeg veit at det er klin umulig. Jeg har prøvd utallige ganger - både 1. januar og andre dager i året, men det går rett og slett ikke. Som regel pleier jeg å "slutte" når jeg kommer i en situasjon som gjør at nå jeg. Sist gang var i Ghana. Etter en dag på barnehjemmet var fingra mine så vanvittig skitne at tanken på å putte dem inni munnen var uaktuell. Så da slutta jeg. Det gikk greit i noen dager. Men så begynte de å bli (i mine øyne) lange og irriterende. Så jeg starta forsiktig å rive dem av. Men etter en dusj tenkte jeg at "nå er de jo rene - jeg kan bite av bare det mest nødvendige" - også gjorde jeg det. Og akkuart som da jeg skulle slutte å spise godteri - da var det gjort - jeg beit negler igjen... Så det nederlaget gidder jeg ikke ta igjen akkrat nå.

2- Spise mindre godteri: Det lyder kanskje kjent - jeg begynte jo egentlig med dette løftet for ca en måned siden - og det gikk jo ikke. Så jeg må egentlig begynne helt på nytt igjen, for i jula har det virkelig sklidd ut. Problemet er at hjemme ligger det en svær boks med godteri - og Ann Helen mente at jeg var tynnere enn hu, så hu kjøpte store mengder godteri til meg til jul. Så jeg må bli kvitt dette før jeg kan starte på'n igjen. Så derfor begynner dette løfte å gjelde sånn i februar-mars.

3 - Begynne å trene: Andreas meldte seg inn i SATS da jeg dro til Ghana, hvor planen var at jeg skulle melde meg inn når jeg kom hjem. Pga mye å gjøre sånn rett før jul, er planen altså å begynne nå rett etter nyttår. Det gjelder å ikke finne unnskyldinger til å ikke dra - så derfor har jeg valgt å trene på treningsenteret som ligger et minutt unna oss. I tillegg har jeg takke nei til ettermiddagsjobbing - for da veit jeg at det første det vil gå utover er treninga. Så ja - jeg har tenkt å begynne å trene! Men - jeg godtar ikke å betale noe innmeldigsavgift - så mener de at jeg skal gjøre det, så venter jeg bare... Dessuten fikk Andreas en fin sekk da han meldte seg inn - så får ikke jeg det, kan det væra det samme!

4 - Å bli snillere: Det siste løfte er det samme som jeg har hatt hvert eneste år de siste åra. Litt fordi det er bra, og litt fordi det ikke er så lett å se om jeg har mislykkes. Også vil jeg heller aldri bli god nok til det. Muligens et latmansløfte, men det er det jeg liker best!

Så godt nytt år!

Ingen kommentarer: