torsdag 13. desember 2007

Et regnestykke som ikke går opp

Jeg husker godt en gang på barneskolen når mattelæreren spurte oss: hvor mye er 6 - 9? Jeg husker like godt at jeg tenkte: "Det går ikke an!" Men mattelæreren vår mente at det skulle vi lære en gang. Jeg nekta å tro at det gikk an før jeg en dag lærte det. Sånn senere i livet er det veldig sjelden jeg har hatt bruk for å regne slik på minus sida. Helt til nå. Jeg veit det muligens kan være litt i grenseland om hva man bør blogge om, men jeg velger å dele dette regnestykket fra virkeligheten med dere.

Det hele starta med at jeg kom hjem fra Ghana med rundt 7000 igjen på kontoen. I et lite øyeblikk følte jeg at det var ganske mye. Jeg begynte å ane at det kanskje ikke var så mye allikvel da jeg etter fem minutter på gardermoen hadde brukt over 1000 kr. Jeg kom hjem til Moelv og det var på tide å kjøpe julegaver. Jeg veit ikke akkurat hvor mye penger jeg bruker på det, men noen tusen er det sikkert. Selv om jeg på dette tidspunktet hadde innsett at det som starta på 7000 skulle vare til midten av januar - for å få en liten lønning - så vente til midten av februar før det endelig vil dukke opp en ordentlig lønning, hindra det meg ikke i et svakt øyeblikk å bruke noen hundre kroner i katalogen til hennes og mauritz. Det føltes så logisk der og da- jeg trengte jo et par-tre skikkelige gensere - for jeg har faktisk ikke så mange fra før.... (og gleden var også stor da jeg endelig kunne hente pakka i dag!)
Jeg skulle tilbake til Oslo, og jeg vil her benytte anledningen til å skylde på NSB for litt av grunnen til at dette regnestykket ikke helt kommer til å gå opp. 270 kroner fra Moelv til Oslo!! Kommer jo hvor som helst i Europa for samme summen! Noen vil kanskje si at dette ikke burde overraske meg - jeg har kanskje kjørt denne strekka et par ganger før - og nei...det overraska meg kanskje ikke, men jeg føler litt at jeg blir straffa for å ikke være student lenger...
Og i Oslo koster det å bo - selv om jeg er heldig å kan dele husleia med Andreas, blir det jo noen tusen ut der og. Også kan jeg gange det med to, for jeg skal jo bo her i januar også for de samme 7000 kronene.

Jeg har kanskje ikke satt meg ned å regna sånn skikkelig på dette, så jeg veit ikke hva fasiten vil bli, men jeg har regna ut såpass at jeg veit at det vil stå en minus foran tallet. Egentlig er det ikke summen som er det mest intresante for meg heller - det er hvordan jeg løser dette i praksis. Jeg kunne bare finne en mulighet - sparekontoen. Min hellige sparekonto, som bare brukes til fornuftige ting. Så skal jeg altså bruke pengene fra den til å betale noe så kjedelig som husleie og mat. Men det er med sparekontoen som med å slutte å spise godteri. Har man først tatt litt, blir det fort mer. Så derfor har jeg tatt en tur på IKEA og. Planen var kanskje å kjøpe julegaver, men ikke engang telysestaken til 1 kr var julegave - alt var til Andreas og meg. Men så har vi fått et fint skap og fin stor plante og (og litt andre små ting...)!

Så for alle som føler de har brukt litt for mye penger i det siste - gjerne sett dere ned å regn litt på dette. Så føler dere nok litt bedre etterpå!

Ingen kommentarer: