søndag 6. april 2008

Heklehelvete

Med en bachelorgrad som faglærer i kunst og håndverk er det noen grunnleggende ferdigheter jeg bør kunne. En av dem er hekling.
Første gang jeg skulle lære meg å hekle var en dag da jeg var 19 - jeg hadde ikke planlagt det på forhånd og etter en liten stund innså jeg at dette ikke var min greie. Jeg la det rask bort og tenkte ikke mer over det.
Da jeg var i gang med utdannelsen min på høgskolen hadde jeg igjen muligheten til å lære dette. Etter en enkel innføring skulle jeg prøve meg igjen. Det gikk vel heller ikke noe særlig, og jeg valgte å begi meg ut på en oppgave som ikke hadde noe med hekling å gjøre. Men like etterpå følte jeg at det var galt - jeg måtte jo bare kunne det! Så jeg gikkt til innkjøp av en hekle bok + at jeg tok frem boka "gøy for barn - med tråd og garn". Så vanskelig skulle det vel ikke være. Jeg satt i parken på et par fine sommerdager for å lære meg dette. Jeg begynte forsåvidt å få det så vidt til, men alt jeg lagde endte opp som små hatter til Ida. Ikke fordi jeg ville, men det var det eneste jeg fikk til. Jeg ble egentlig lei igjen, og la det hele bort.

I vinter har jeg også tenkt at er det søren meg på tide - alle jeg kjenner som kan dette sier jo det er så enkelt - men jeg skal fortelle dere at det like enkelt som det er enkelt å stå på snowboard!
Vel - eg bestilte nok en heklebok, fantf ram igjen "gøy for barn - med tråd og garn" og satte i gang - igjen... Og nok en gang kom jeg ikke lenger enn til første sida. For det går jo bare ikke!!
Det er nesten så jeg forstår dette med "staver", og det går greit så lenge jeg gjør det på min måte, og ikke den riktige måten. For på den riktige måten er det faktisk klin umulig å stikke nåla inn i det som kalles "masker" - det blir jo ikke masker, det er bare en lang steinhard klump! Og jeg mener bestemt at jeg gjør det riktig, jeg har lest den dumme oppskrifta utallinge ganger nå.

Her er mitt resultat fra en kveld her om dagen - denne lappen brukte jeg ca 20 effektive hekleminutter på å få til (dvs all lesing, og mye testing er gjort på forhånd)

Så en heklelærer med god tålmodighet mottas med takk! Jeg betaler en valgfri kopp te eller kaffe + noen kjeks pr kveld.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg er jo blitt en ivrig hekler nå, og må bare gi deg et par tips. :)

Gå hit: http://www.youtube.com/user/tjw1963
Hun har utrolig mange videoer ute, og jeg har lært mye her! :)

Her er enda en link:
http://www.nexstitch.com/Tutorials.html

Så nå er det bare å kikke! Enjoy!