mandag 30. juni 2008

Kaffe med melk og sukker

Ja - jeg innrømmer det: Jeg liker faktisk kaffen best med både melk og sukker!

Lenge har jeg prøvd å fortrenge det faktum at jeg faktisk gjør det. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har drukket kaffen svart for å bli godtatt av det svart-kaffe drikkende folket. For av en eller annen merkelig grunn er det ikke helt greit å ha melk og sukker i kaffen. Flere ganger har jeg hørt svart-kaffe folket snakke nedverdig om oss - vi som ikke drikker “ordentlig kaffe”. Som om kaffe med melk og sukker ikke er en fullverdig drikk? Og det er da like fullt ut kaffe - selv om den også består av litt melk? Ingen ville noen gang ha kritisert te-drikkerene som mer enn gjerne sper på med både melk og sukker. De drikker fortsatt “ordentlig te”.

Det som forundrer meg litt er at mens dette er så tabu, er det ingen som reagerer hvis du bestiller en kaffe latte, cappuccino eller kaffe mocca. Men prøver du deg med vanlig kaffe med litt melk og sukker på cafe, må du ikke bli overraska om noen sier med ovenifra-og-ned-stemmen sin: “Bruker du melk og sukker i kaffen?” (som om det var så innmari overraskende at noen gjorde det…) - og gjerne etterfulgt av et blikk som sier at da kunne du like gjerne ha latt være å drikke kaffe i det hele tatt. Du veit - det finnes te for sånne som deg.

Det var på lørdag formiddag og for første gang tenkte at dette blir for dumt. Jeg sto på kjøkkenet og laget en kopp hver til Andreas og meg. Da jeg litt flau tenkte at “okey - det er bare oss her - nå unner jeg meg både melka og sukkeret”, slo det meg også at nå får det være nok. Hvis jeg vil ha sukker og melk, skal jeg søren meg ha lov til det - uten at folk skal tenke at jeg ikke drikker som voksne folk.

Så nå drikker jeg altså min kaffe - med både melk og sukker - og er stolt av det!!

1 kommentar:

mirakel sa...

Ser vi skal til Trondheim likt! :) Vi får meldes, så kanskje vi kan treffes litt! :D