mandag 15. desember 2008

Kortvirr-varr

Jeg har aldri vært spesielt flink til tekniske ting - min interesse for sånne ting er svært lav, og jeg godtar at jeg forstår svært lite av all teknologien rundt meg. Men visse ting er jo sånn alle forstår; kaffeautomaten, å ringe med mobiltelefon og minibankkort. Nei - vent litt! Minibankkort? Det skulle tydeligvis ikke være så enkelt lenger.

I utgangspunket er det så utrolig enkelt og brukervennlig, at det føles litt flaut hver gang man ikke klarer å bruke kortet riktig på første forsøk. For litt tilbake i tid, var det 50 % sjanse for at dette skulle gå bra med en gang - det var enten stripa til venste, eller stripa til høyre. Og man kunne ofte se hvor irriterede de bak kasse synes det var at man tok feil; en gul klistelapp med håndskrift: "Dra stripen til høyre"

Vel - det var det gang - før chipens tid. Nå holder det ikke å ta feil en gang pr betaling, men det blir helst to bom før man endelig klarer å betale for seg. Først drar jeg kortet i automaten, jeg får beskjeden "sett inn chip". Jeg tenker "javel", og setter inn chipen. Men neida - chipen skulle andre veien!

Neste gang setter jeg chipen inn med en gang. "Nei - her virker ikke visst ikke den - får prøve å dra kortet da. Okey - det var til høyre man skulle dra det ja.... " Og de bak kassa har tydeligvis blitt lei dette og, så oftere og oftere ser at det dette hullet er teipet igjen.

Og for enkelhets skyld, finnes det også automater hvor det har gjemt den chipgreia litt under, slik at man ikke ser den en gang. Så der står jeg da, prøver og prøver å klare å bruke et enkelt minibankkort på den rette måten...

Så nå krysser jeg fingra for at snart alle automater klarer å ta chipen min. Kanskje jeg igjen kan begynne å føle meg som litt havveis erfaren kortbruker.

1 kommentar:

Anonym sa...

Deler den frustrasjonen der altså... sliter med det samme. :) Så innmari irriterende, og som du sier, flaut!