tirsdag 31. mai 2011

Litt plantenytt

Jeg fortsetter å jobbe iherdig med det jeg håper en dag skal bli grønne fingre, og nå om dagen har jeg Andreas med på laget. I dag har vi hatt en liten flyttedag for flere av våre planter.

Noen av de som måtte flytte var fem små tagetes. Pottene var bittesmå og ekle, men nå har de fått nye, større plastpotter.




Nestemann på flyttelista var tomatplanta. Etter at vi bomma stygt med gjødsling slutta vi å søke råd om hvordan man behandla tomatplanter. Etter en tur i Moelv og jeg fikk se pappas tomatplanter skjønte jeg vi egentlig skulle ha knipet av skuddene som har kommet. Vår plante ser tydeligvis ikke helt ut som en ordentlig tomatplante. De skal være små og fyldige, men det er ikke akkurat ord som beskriver vår plante. Den er veeldig høy og spinkel, men det vokser og ser bra ut - og i dag kunne vi faktisk skimte den første tomaten!


Det er nok flere grunner til at vi ikke har knipet av skuddene. Den ene er at Andreas mener at det høres veldig merkelig ut at en plante skal være avhengig av at mennesker kniper av skuddene for å klare seg (han har lest litt mye Darwin). Det andre er at vi er veldig glad i alt som vokser og vil helst ikke ta livet noe. Det synes også på solsikka som er plantet med vilje (for det har sikkert kommet 40 stk gjennom uhell, som jeg ville ha kalt det i barnehagen). Denne solsikka ble planta i en potte hvor det hadde dødd mange basilikumspirer, og etter at solsikka har kommet opp har to stk basilikum våknet til liv igjen. Disse for selvfølgelig leve videre sammen med solsikka. (se under)




Til slutt hadde vi en storflytting av plantene. Tomatplanta måtte ned på gulvet da den var blitt så høy, og siden vi er et hjem med spesielle behov for planter på gulv, har den + solsikka fått litt netting rundt seg. Så her i huset burer vi plantene inne, mens kaninen får gå løs - hvilket jeg synes er rett og rimlig da jeg er rimlig sikker på at det er Erik som verdsetter friheten mest.




Jeg som var så glad for å få buret til Erik ut på balkongen, også er plassen hans erstattet med dette. Jeg skal innrømme at det ser ikke særlig bra ut, men så lenge både plantene og dyra har det bra, så får interiørinteressen vike....

Ingen kommentarer: