fredag 4. november 2011

Jakke-bom

I snart ett år har jeg spareplan slik at jeg kunne kjøpe den perfekte vinterjakka denne høsten. En del av planen har vært å være førstemann ut i butikkene, slik at jeg kan få akkurat den jeg vil i den størrelsen og fargen jeg vil. Jeg har fulgt med i butikkene siden september, men jeg har valgt å vente til i går. Da var det gjenåpning av G Sport som ligger rett over veien og jeg visste det var muligheter for både godt utvalg og gode priser.

Jeg rakk knapt å få Silva inn igjen i leiligheten før jeg løp over til G Sport i går. Jeg hadde jo en forholdsvis klar mening over hva jeg leita etter, og dessverre kunne jeg ganske rask se at de ikke hadde noe sånt. Ei koselig dame som jobba der sa at dersom jeg visste akkurat hvilken type og størrelse jeg ville ha kunne de prøve å hjelpe meg med å få tak i en. For å være sikker på størrelsen tok jeg en tilfeldig valgt Bergans jakke bare for å se om den passa. Og ganske overaske var den jo egentlig ganske fin! Jeg ble stående og se nøyere hvordor den så ut, og dama i butikken kunne si seg enig med meg:"Den der sitter jo kjempefint! Og siden du kan stramme inn bak blir den veldig feminin og fin!" Hmm...kanskje jeg skulle prøve meg på en jakke med bobler allikvel? Jeg har jo hele tiden ment at det ikke helt min greie, men den her var jo innimari god da. Jeg spør om den finnes i en annen farge en svart, og hun finner en blå utgave til meg. "Den her blåfargen er såå fin! Jeg liker den kjempegodt" kan hun fortelle meg. Til tross for at jeg ikke eier et eneste blått plagg, måtte jeg jo si meg enig; den var fin. Jeg måtte tenke litt på det her i form av å vandre rundt i butikken med jakka i henda, inn i ett nytt prøverom som var langt unna dama jeg først snakka med, enda mer vandring og da jeg hadde gått rundt så lenge at det var rett før jeg ble mistenkt for tyveri, bestemte jeg meg: jeg tar'n!

Ikke helt overbevisende betalte jeg, gikk hjem og tenkte: "Når jeg først bruker så mange penger på en jakke er det jo fint at jeg ikke har noen som ligner". Vel hjemme ble jakka tatt av og på, av og på igjen, inn på internett og leste om både denne jakka og den jeg egentlig kunne ha tenkt meg. Jeg kjente jo at det var noe som ikke stemte her og gradvis gikk det opp for meg: Jeg har faktisk brukt 3000 kroner på å kjøpe en metallicblå boblejakke som overhode ikke er min stil og det vil aldri bli det heller. Jeg har rett og slett kjøpt en svindyr jakke jeg ikke liker!

Jeg tenker at dette her skal jeg aldri gjøre igjen. Jeg er lagd for å kjøpe ting på salg eller ting som i utgangspunktet ikke er så dyrt, og jeg forstår tydeligvis ikke hvordan jeg skal tenke når jeg kjøper et dyrt, fullprisa produkt. Jeg blir sjelden glad i dyre ting jeg kjøper, jeg syns som regel at det ikke er verdt det. Og nå kunne jeg skrive opp ei jakke jeg definitivt ikke kom til å like på denne lista.

Jeg måtte jo prøve å gjøre noe med det her og jeg prøvde å overbevise meg om at det må da vel gå an å bytte den, men når jeg blir stressa virker det ikke logisk at det går an. Jeg blir sikkert på at dette umulig kan la seg løse, og du kan kanskje tenke deg hvorfor jeg brukte lang tid på å sovne i går kveld. På jobb i dag måtte jeg fortelle om historien flere ganger som en slags terapi, og jeg håpet det de sa var rett: "Så klart du får bytta den!"

Jeg kasta meg selvfølge rett tilbake til butikken så fort jeg kunne i dag, og jeg må takke G Sport Ryen for at de har redda både helga og vinteren min. Ikke bare var det helt greit å levere den tilbake, men de bestilte den jakka jeg mest av alle vil ha. Så nå har jeg visstnok brukt like mange tusen på ei jakke jeg verken har sett eller prøvd, men denne gangen føles det ihvertfall riktig!

2 kommentarer:

GroM sa...

Hei, jeg har sittet her og kost meg med å lese i bloggen din, den er kjempefin! Kunne tenke meg å legge meg til som følger, men finner ikke noe sted å legge meg til? Har du glemt å legge til den gadgeten eller? Uansett koselig blogg du har ;-)

Hilde sa...

Så hyggelig at du liker bloggen min! Jeg tror du kan legge til bloggen uten at jeg har den gadgeten, men nå har jeg prøvd å legge den ut, så kanskje du får det til nå?