tirsdag 8. november 2011

Lettlurt eller god deal?

PCen min har jo som nevt ikke vært sånn som den bør være i lang tid, og i det siste har jeg jo innsett at jeg rett og slett må skaffe en ny. Den nye PCen dukker tydeligvis ikke opp av seg selv, så i kveld skulle være kvelden jeg fikk nykommeren i hus.



Min teori når det gjelder PCer er at alt som har med Giga Byte, Mega Byte, Ram, Prosessor og alle mulig andre ord ikke er noe å bry seg om. Det er ikke å ha høyest tall foran ordene som gjelder. Det er kun en ting som gjelder når det kommer til om PCen er bra eller ikke, og det er hvor ny den er. Etter et par år henger den seg, vifta går hele tida og den blir mer og mer ubrukelig - uansett hva du har brukt den til. Derfor skulle jeg ha en billig PC da jeg uansett må kjøpe en ny om et par år.

Planen var altså å dra på en elktrobutikk og kjøpe en PC til litt over 2000 kr, MAKS 3000. Kravet mitt var at den skulle klare å håndtere mailen og nettbanken samtidig. Jeg skulle ikke høre på en selger som kom til å si at jeg burde ha en som var dyrere. Jeg skulle heller ikke høre på hans eller hennes arrgument for hvorfor jeg trenger forsikring, og selvfølgelig ikke ikke betale den på avbetaling. Ikke det at det var noe fare, jeg har da aldri kjøpt en ting på avbetaling foruten leiligheta vår.

Dette skjedde:

Selgeren fant med en gang en PC til 4500 han mente var perfekt for mitt bruk. PCene i klassen under var "betydlig dårligere", "enda dårligere" og "veldig dårlig". Itillegg var det jo med en versjon av Photoshop elements inn i denne prisen, så sånn sett kunne jeg jo "trekke fra 500 kr". Selgeren lurte på om vi hadde "Norton Antivirus", fordi det gjorde at Pcen jobbet treigere. Han kunne orden en veldig god pris på et mye bedre antivirus program, slik at for under halve prisen av hva dette egentlig kosta, kunne vi betale bare 6000 kr for PCen og virusprogrammene i tre år (hvilket ble samme pris som vi pleier å betale på antivirus i dag). Dette hørtes da unektelig ut som et godt tilbud, og da "fri service i tre år" også viste seg å være inkludert, kunne jeg ikke la denne sjansen gå fra meg. Det ene lille problemet var jo at jeg hadde MAKS 3000 kr å bruke på dette prosjektet. Om jeg så bort fra virusprogrammet var det jo bare 1500 mer enn planlagt, og for å slippe å komme helt i økonomisk uføre nå rett før jul, ordner dette seg fint med tre måneders rentefri betalingsutsettelse.

Så om du vil kan du gratulere med med både ny PC og mitt første kjøp på avbetaling! Jeg skal sette "Luxfellan" på opptak i morgen, slik at jeg fortest mulig blir påmint hvorfor dette ikke nødvendigvis trenger å være så lurt som det føles ut som i dag.

Ingen kommentarer: